Hej alla. Jag känner inte till fdf-filer, men ett program som högskolor använder är Latex. Det är ganska smidigt att skapa pdf-filer med, men man måste lära sig en del först. Fast problemet är inte riktigt att skapa PDF-filen, den finns redan, utan att skicka data till olika formulär i PDF-filen så att man sedan kan skriva ut och få det snyggt. HejSkicka data till PDF-formulär
Jag har "tvingats" in i VB-programmeringen igen på grund av sjukdom och står inför ett (tidspressat) problem. Det är nämligen så att vi jobbar på ett program där en mängd data lagras. Denna data skall kunna skrivas ut i en fast layout, vilket gör att vi valt att jobba med PDF-formatet för detta.
Det innebär att jag vill skicka registrerad data till angivna formulär i PDF-filen (en mallfil).
Jag har lyckats luska ut att detta görs med ett filformat som heter FDF och är en sorts textfil som enbart lagrar formulärdata för kommunikation med PDF:er. Men där tar det stopp. Jag vet inte hur FDF:er är uppbyggda och kan således inte skap någon. Inte heller vet jag hur man skall skicka den till en PDF. Jag har sökt och sökt på Adobes hemsida men dels buggar den ut för mig konstant och dels så hittar jag inget som hjälper mig och mina väldigt rostiga och ringa VB-kunskaper.
Tacksam för all hjälp jag kan få.Sv: Skicka data till PDF-formulär
Sv: Skicka data till PDF-formulär
Sv: Skicka data till PDF-formulär
Ladda ner Adobe SDK från deras hemsida, där finns också lite exempel.
hls
Jan-Olof