Gå upp och ner mellan raderna med hjälp av upp- och nedpilarna?
Hej!
Jag har ett formulär i en access2000 applikation med default view = Continuous Forms.
Det går bra att tabba sig mellan raderna men jag skulle vilja kunna gå upp och ner mellan fält som ligger under varandra med hjälp av upp- och nedåtpilarna.
Går detta?
Mvh,
Sofia
Svara
Sv: Gå upp och ner mellan raderna med hjälp av upp- och nedpilarna?
Sätt KeyPreview till true.
Klistra in följande kod under KeyDown eventet:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 | Private Sub Form_KeyDown(KeyCode As Integer , Shift As Integer ) On Error GoTo Form_KeyDown_Err Select Case KeyCode Case vbKeyUp DoCmd.GoToRecord acDataForm, Me .Name, acPrevious Case vbKeyDown DoCmd.GoToRecord acDataForm, Me .Name, acNext End Select Form_KeyDown_Exit: Exit Sub Form_KeyDown_Err: Select Case Err.Number Case 2105 'You can't go to the specified record. Beep Resume Form_KeyDown_Exit Case Else MsgBox Err.Description, vbCritical Resume Form_KeyDown_Exit End Select End Sub |
Svara
Sv:Gå upp och ner mellan raderna med hjälp av upp- och nedpilarna?
Tack Andreas!!
Ser mycket bra ut - ska prova detta under dagen!
Mvh,
Sofia
Svara
Hej Andreas!
Jag får meddelandet "The Object 'MyForm' isn't open."
Vet du vad det kan vara?
Mvh,
Sofia
Svara
Ligger din kod i ett underformulär?
Svara
Hej Andreas!
Ja den gör ju det, går det inte att tillämpa din funktion som var så bra då?
Mvh,
Sofia
Svara
Bara att ändra till:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 | Private Sub Form_KeyDown(KeyCode As Integer , Shift As Integer ) On Error GoTo Form_KeyDown_Err Select Case KeyCode Case vbKeyUp DoCmd.GoToRecord acActiveDataObject, , acPrevious Case vbKeyDown DoCmd.GoToRecord acActiveDataObject, , acNext End Select Form_KeyDown_Exit: Exit Sub Form_KeyDown_Err: Select Case Err.Number Case 2105 'You can't go to the specified record. Beep Resume Form_KeyDown_Exit Case Else MsgBox Err.Description, vbCritical Resume Form_KeyDown_Exit End Select End Sub |
Svara
Tack Andreas!
Funkar kalas!
Mvh,
SOfia
Svara