visa/dölja ett fält, beroende på en kryssruta i en tabell
Hej!
Jag vill visa eller dölja ett fält beroende på statusen på en kryssruta i tabellen som rapporten baseras på!
Hur går man tillväga då?
Hoppas ni förstår min frågeställning! :)
MVH
Daniel Svensson.
Svara
Sv: visa/dölja ett fält, beroende på en kryssruta i en tabell
Vill du dölja den för hela rapporten eller för olika poster/rader?
Svara
Sv:visa/dölja ett fält, beroende på en kryssruta i en tabell
Jag har ett orderformulär, och då kan man kryssa i om en viss produkt ska vara med. Då vill jag att fältet med den produktbenämningen ska vara dold om inte kryssrutan är ikryssad!
Tack
Daniel
Svara
Jag skulle använda OpenArgs för att skicka en parameter som talar om om den skall visa fältete eller inte:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | Private Sub PreviewReport_Click() On Error GoTo Err_PreviewReport_Click DoCmd.OpenReport "DocumentsReport" , acPreview, , , , ShowDescriptionCheckBox.Value Exit_PreviewReport_Click: Exit Sub Err_PreviewReport_Click: MsgBox Err.Description Resume Exit_PreviewReport_Click End Sub |
Lägg sedan till koden som döljer och visar kontrollerna:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Private Sub Report_Open(Cancel As Integer ) If OpenArgs Then DocumentDescription.Visible = True DocumentDescription_Label.Visible = True Else DocumentDescription.Visible = False DocumentDescription_Label.Visible = False End If End Sub |
Det som kanske förvillade dig är att intelisens inte fungerar riktigt för kontroller i rapporter, dvs. att visable egenskapen inte dyker upp i listrutan. Det är bara att ignorera.
Denna lösning är bra ur den synpunkta att raporten inte känner till formuläret. Detta gör att man kan öppna rapporten i databasfönstret eller från vilket annat formulär som helst.
Om man vill göra en Ful lösning, vilket kommer innebär att jag tapparrespekten för dig om du implementerar den är:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | Private Sub Report_Open(Cancel As Integer ) Dim Form As Form_PreviewReport Set Form = Forms( "PreviewReport" ) If Form.ShowDescriptionCheckBox.Value Then DocumentDescription.Visible = True DocumentDescription_Label.Visible = True Else DocumentDescription.Visible = False DocumentDescription_Label.Visible = False End If End Sub |
Anledningen till att jag typar formulärvariablen, Form_PreviewReport istället för bara Form. Är för att jag vill få kompileringsfel om jag byter namn eller tar bort kontrollen.
En ännufulare läsning är:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Private Sub Report_Open(Cancel As Integer ) If ( "PreviewReport" ).ShowDescriptionCheckBox.Value Then DocumentDescription.Visible = True DocumentDescription_Label.Visible = True Else DocumentDescription.Visible = False DocumentDescription_Label.Visible = False End If End Sub |
Svara
Vi hittade ett helt annat sätt att utforma rapporten på så det behövs ej att dölja / ta fram!
Men du ska ha stort tack för din hjälp!
Hoppas du inte tappar respekten för mig även för detta ;)
MVH
Daniel Svensson
Svara
Inte förlorar jag respekten för dig. MEn jag är lite nyfiken på hur du löste det?
Svara
Nej det blev så att rapporten som skulle ut blev helt annorlunda. Det gjorde att inga fält behövs döljas!
Alltså ingen "access-teknisk" lösning :)
Svara