accessrapport sparas i excelfomrat
Hej!
Finns det nån som vet hur man gör för att få access (8.0) att använda befintlig rapport i access, spara som excelfil, innehållande samma text, format, struktur, summeringar mm som rapporten har när den visas inne i access.
Om detta är möjligt kan man även få den att skriva uppdaterade rapporter i samma excel fil men i nya filer.
Stort tack på förhand.
(Anledning till varför spara i excel o inte rtf eller liknande är att den måste vara beräkningsbar)
Svara
Sv: accessrapport sparas i excelfomrat
Jag har aldrig sett till någon färdig funktion för att exportera med sig beräkningsformlerna, hittar du någon kan du ju skriva det här för det vore intressant!
Teoretiskt sett borde det inte vara så svårt att skapa ett Excel-dokument via ett Excel-objekt och den vägen även skapa beräkningsformler, men jag har aldrig testat...
/Johan
Svara
Benke,
Vad är det som hindrar dig att exportera till en XL-fil och därefter formaterar, lägger till formler mm i XL från Access mha VBA?
Formler skapas bäst i XL än att försöka exportera formler till XL ;-)
Mvh
XL-Dennis
Svara
Hej XL-Dennis!
Tanken är att databasen skall läsa in en utförda avdragfil som matchas mot en beställningsfil, därefter få färdiga filer fördelade på 8 olika enheter. Detta skapas med automatik utifrån de färdiga frågorna o rapporterna i access. Dessa färdiga avstämningsrapporterna skall mina kolleger som sitter i andra byggnader enkelt skall kunna hämta upp som XLfiler som ligger utlagda på en server med olika sökvägar beroende på enhet, och i dessa då bara få vad som tillhör deras enhet.
Jag som sitter med db-snurran vill helst köra en enkel knapptryckning,
Men visst, kan man tänka sig att exportera o stuva om i XL. Mina kunskaper om det är lite knapphändiga i synnerhet om vba. XL känner jag mig rätt vass på, men när jag exporterar från en apps till excel o jobbar med vba. Då tror jag att jag inte hänger med. Har du tips eller idéer om detta får du gärna återkomma.
/
mvh Benke
Svara