Hej. Jag har denna koden som jag fått hjälp av Johan att lösa. Jag vill endast ha ut branscher och hur många företag som finns under dem. Men företagen under branscherna tillhör olika län. Så jag vill kunna kolla vilka branschrubriker det finns i tex västra götaland. Därför måste jag joina på "lan" sqlgetbranscher = "SELECT bransch.bransch, bransch.bransch_id, COUNT(foretag.bransch_id) AS Antal FROM bransch LEFT JOIN foretag ON bransch.bransch_id = foretag.bransch_id LEFT JOIN lan ON foretag.lan_id = lan.lan_id GROUP BY bransch.bransch, bransch.bransch_id WHERE lan.lan = 'mitt län'" Tack för din hjälp =) Ooops, ordningen på where och group by ska bytas, såhär borde det bli:Sql fråga
<code>
sqlgetbranscher = "SELECT bransch.bransch, bransch.bransch_id, COUNT(foretag.bransch_id) AS Antal FROM bransch LEFT JOIN foretag ON bransch.bransch_id = foretag.bransch_id GROUP BY bransch.bransch, bransch.bransch_id"
set rs = conn.execute(sqlgetbranscher)
Do until rs.EOF
Response.Write "<li type=""square"">" & rs("bransch") & " (" & rs("Antal") & ")"
rs.MoveNext
Loop
rs.Close
</code>
Den loopar upp branscher och skriver oxå ut hur många företag det finns under varje bransch. Jag skulle vilja joina tabellen "lan" i denna frågan också. "lan" relaterar till "foretag" med "lan_id". Jag har provat en del varianter men inte lyckats få till det så att det stämmer med den "count" som finns i sqlfrågan.
Mvh//RobertSv: Sql fråga
Sv: Sql fråga
/JohanSv: Sql fråga
Jag får detta felmedelande:
[Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Incorrect syntax near the keyword 'WHERE'.
Men din kod ser helt korrekt ut???Sv: Sql fråga
sqlgetbranscher = "SELECT bransch.bransch, bransch.bransch_id, COUNT(foretag.bransch_id) AS Antal FROM bransch LEFT JOIN foretag ON bransch.bransch_id = foretag.bransch_id LEFT JOIN lan ON foretag.lan_id = lan.lan_id WHERE lan.lan = 'mitt län' GROUP BY bransch.bransch, bransch.bransch_id"
/Johan