Jag använder MSDE och den kan tydligen inte sortera bokstäverna Å,Ä och Ö. Någon som vet om det är någon inställning? Kallas för collation Tittade runt lite grand men jag hittade inte var man sätter collation. Skulle ni vilja ge mig en hint om var? Jag kör MSDE som ligger på server och använder Enterprise Manager på min klient för att administrera. När du skapar en ny databas så finns Collation längst ner på General-fliken. Det ska gå att byta Collation på server-nivå, men man måste göra något med master-databasen. Kommer inte ihåg exakt vad, men antagligen så måste hela master rekonstrueras med den nya collationen på något vis... Fråga till Xadjo/Johan : Blev plötsligt väldigt tveksam...gäller detta endast SQL-Server 7 eller måste man rekonstruera mastern även på 2000? Borde väl vara så på 2000 också, eftersom man inte kan byta Collation i Properties ? TjenaSorterar fel
Sv: Sorterar fel
Finns en uppsjö sorteringsordningar.
Sätts per databas eller tabell
Enklaste är kanske att välja rätt från början vid skapande av db:n.
Hur skapade du db:n ?
/JohanSv: Sorterar fel
Vid ny tabell hittar jag inte ?
På fältnivå är det också längst ner.
Brukar använda server-default (installerat SQL-Server mååånga gånger)
Tror inte det går att byta i efterhand...
Kolla i hjälpen om Collation, står lite om unicode och så
Har aldrig använt det där själv. Är det mycket data ?
Teoretiskt sett skulle man ju kunna installera om SQL Server också.
Undrar vad som händer om man kopplar bort db:n, installerar om och kopplar på samma db igen ?
Är det SQL Server 2000 du kör.. Isåfall går det att byta collation med ALTER DATABASE.. Det finns vissa krav för att det ska funka.. Kolla Books Online.. Vill du temporärt fixa vissa sql:er utan att behöva fixa för mycket kan du använda dig av följande..
SELECT *
FROM Table
ORDER BY Field COLLATE Finnish_Swedish_CI_AS
Micke