Jag vill göra en sökning i en databas (sql server med data i flera tabeller) som kommer returnera ca 20 000 poster. Applikationen är tänkt att skrivas i asp.net, och kommer då att skicka data över nätet. Hur bör en sådan lösning se ut för att det skall gå fort? Finns det ngt bra sätt att fylla på min sida hos klienten innan all data är överförd osv...... Eller finns det något lämpligare sätt?? Buffra svaret. 20 000 poster omgärdat av HTML kod (TD,TR?) kommer bli hemskt mycket data att skicka till klienten. <b>20 000 poster omgärdat av HTML kod (TD,TR?) kommer bli hemskt mycket data att skicka till klienten. Ja, det har du nog rätt i Marcus :) För IE finns en optimeringsgrej för TABLEs som du kan användaHur visar jag mycket data snabbt????
//UJSv: Hur visar jag mycket data snabbt????
I loopen:
Flusha det till klienten regelbundet.
Kontrollera att klineten fortfarande är aktiv
Skriv HTML kod som kan renderas innan hela sidan är klar.Sv: Hur visar jag mycket data snabbt????
Jag tror inte du kan få acceptabel prestanda på det. Om du inte har 100Gbit/s med liten belastning, grymt snabba datorer osv.
Gör en överslagsräkning:
20 000 poster
x 300 bytes per post (snålt räknat)
= 6 000 000 bytes för en sida.
Om du ska ha 10 samtidiga användare skall applikation, server och nätverk hantera styft 60 MB "samtidigt".. Inte så bra. Du bör nog dela upp det med sidbläddring t.ex. hundra poster på en sida.Sv:Hur visar jag mycket data snabbt????
Jag tror inte du kan få acceptabel prestanda på det.</b>
Webservern och databasservern tror jag inte man behöver oroa sig så mycket för prestanda på, det mesta av tiden kommer med största sannolikhet gå åt till att få webläsaren att rendrera sidan... Fast det äör bara vad jag tror, har användaren ingen hyfsad dator komer det ta en evighet innan en tabell med 20000 poster har skrivits ut Sv: Hur visar jag mycket data snabbt????
Men även bandbredden blir ju en faktor. Men helt klart renderingen kommer bli ett stort problem..Sv: Hur visar jag mycket data snabbt????
<table>
<b><col width="400"><col width="60"></b>
<tr><td>
Detta gör att tabellen renderas mkt snabbare på klientsidan (IE5+?)