Hej! Markera aktuell kolumn och titta i "Column Properties", där har du egenskapen "Identity Specification" expandera egenskapen och kolla: Jo, men hur skriver man det i en SQL-fråga? Jag skapar tabellerna genom SQL-frågor eftersom jag lätt ska kunna skapa om databasen om jag behöver göra någon ändring. Öppna SQL Managern, högerklicka på din tabell och välj "Script Table as >/CREATE TO>" och välj var du vill ha scriptet. På detta sätt får du ett script för att generera tabellen.Räknare
Jag kör SQL Server 2005 Express.
Hur anger man i CREATE TABLE-frågan att en kolumn räknas upp med nytt värde för varje ny post i tabellen? Datatypen ska vara int.
Har testat med IDENTITY, men tyvärr inte kommit längre än så.
Tack på förhand!
mvh Per LjungSv: Räknare
Is Identity = Yes
Identity Increment = 1 (för att öka med 1)
Identity Seed = 1 (om du vill börja från 1)Sv:Räknare
mvh Per LjungSv: Räknare
Här är ett exempel genererat med managern.
USE [AdventureWorks]
GO
/****** Object: Table [Person].[ContactType] Script Date: 09/28/2006 13:01:41 ******/
SET ANSI_NULLS ON
GO
SET QUOTED_IDENTIFIER ON
GO
CREATE TABLE [Person].[ContactType](
[ContactTypeID] [int] IDENTITY(1,1) NOT NULL,
[Name] [dbo].[Name] NOT NULL,
[ModifiedDate] [datetime] NOT NULL CONSTRAINT [DF_ContactType_ModifiedDate] DEFAULT (getdate()),
CONSTRAINT [PK_ContactType_ContactTypeID] PRIMARY KEY CLUSTERED
(
[ContactTypeID] ASC
)WITH (IGNORE_DUP_KEY = OFF) ON [PRIMARY]
) ON [PRIMARY]
GO
EXEC sys.sp_addextendedproperty @name=N'MS_Description', @value=N'Primary key for ContactType records.' ,@level0type=N'SCHEMA', @level0name=N'Person', @level1type=N'TABLE', @level1name=N'ContactType', @level2type=N'COLUMN', @level2name=N'ContactTypeID'
GO
EXEC sys.sp_addextendedproperty @name=N'MS_Description', @value=N'Contact type description.' ,@level0type=N'SCHEMA', @level0name=N'Person', @level1type=N'TABLE', @level1name=N'ContactType', @level2type=N'COLUMN', @level2name=N'Name'
GO
EXEC sys.sp_addextendedproperty @name=N'MS_Description', @value=N'Date and time the record was last updated.' ,@level0type=N'SCHEMA', @level0name=N'Person', @level1type=N'TABLE', @level1name=N'ContactType', @level2type=N'COLUMN', @level2name=N'ModifiedDate'
GO
EXEC sys.sp_addextendedproperty @name=N'MS_Description', @value=N'Lookup table containing the types of contacts stored in Contact.' ,@level0type=N'SCHEMA', @level0name=N'Person', @level1type=N'TABLE', @level1name=N'ContactType'
GO
EXEC sys.sp_addextendedproperty @name=N'MS_Description', @value=N'Primary key (clustered) constraint' ,@level0type=N'SCHEMA', @level0name=N'Person', @level1type=N'TABLE', @level1name=N'ContactType', @level2type=N'CONSTRAINT', @level2name=N'PK_ContactType_ContactTypeID'