Jag ska lägga in värden i en databas (sql2000) och använder mig av asp kodning. Vad är problemet? > Har en loop som räknar upp olika värden, men jag vill ha alla värden i samma databasfält med ett komma emellan varje. För att det är massa orderrader som jag vill ha in i samma fält. För att sen hämta ut med split funktionen. Kanske lättare att se hur hela scriptet ser ut. Det är bättre att använda en tabell och skapa en relation mellan posterna. Varför är inte detta ett alternativ? Får du inte lov att förändra datastrukturen? Jo, det får jag. Jag är ansvarig för databasen. Har testat att lägga in det i en annan tabell men får då felmeddelande som lyder: Objekt krävs.: 'itemid' Om du vill använda recordset: Hur din klientkod ser ut är ointressant, om du lagrar på det viset använder du inte din relationsdatabas som en relationsdatabas utan bara som en dum lagring. Då kan du lika bra lagra i textfiler.Kommaseparerat?
Har en loop som räknar upp olika värden, men jag vill ha alla värden i samma databasfält med ett komma emellan varje.
Hur går jag till väga?
Tacksam för svar
MariaSv: Kommaseparerat?
Det är väl bara att skriva:
<code>
strValues = strValue1 & ", " & strValue2 & ", " & strValue3 & ", " & strValue4
strSQL = "INSERT INTO TabellNamn (FältNamn) VALUES('" & Replace(strValues, "'", "''") & "')"
</code>Sv: Kommaseparerat?
> Hur går jag till väga?
Du går tillbaks till Start utan att kassera in 200 kr. Allvarligt talat, varför vill du det? Det finns ingen anledning att lagra data så.Sv: Kommaseparerat?
rs.Open "SELECT * FROM p_order WHERE p_orderid=" & ordernr, myconn,1,2
for i = 1 to itemdetail.length
response.write("<b>ITEMID: </b>" & itemdetail.item(i-1).text & "<br>")
itemdetail = cstr(itemdetail.item(i-1).text & " ,")
rs("id") = itemdetail
rs.Update
next
/MariaSv: Kommaseparerat?
Sv: Kommaseparerat?
XMLDOM objektet finns redan, men det är när jag ska lägga till i en annan tabell som felmeddelandet blir.
Så här ser koden ut när jag lägger in det i en annan tabell:
set itemid = xmlDoc.getElementsByTagName("ItemID")
for i = 1 to itemid.length
rs.Open "SELECT * FROM p_orderrader WHERE 1=2",myconn,1,2
rs.AddNew
response.write("<b>ITEMDETAIL: </b><BR>pris: " & itemid.item(i-1).text & "<br>")
itemid = cstr(itemid.item(i-1).text)
rs("id") = itemid
rs.Update
rs.Close
next
/MariaSv: Kommaseparerat?
<code>
Dim Item
Dim Items
rs.Open "SELECT * FROM p_orderrader WHERE 1=2",myconn,1,2
Set Items = xmlDoc.getElementsByTagName("ItemID")
For Each Item In Items
rs.AddNew
rs("id") = Item.Text
rs.Update
response.write("ITEMDETAIL: <BR>pris: " & Item.Text & "<br>")
Next
rs.Close
</code>
Om du vill använda SQL:
<code>
Dim Item
Dim Items
Set Items = xmlDoc.getElementsByTagName("ItemID")
For Each Item In Items
If IsNumeric(Item.Text) Then
myconn.Execute "INSERT INTO p_orderrader (id) VALUES (" & Item.Text & ")"
End If
response.write("ITEMDETAIL: <BR>pris: " & Item.Text & "<br>")
Next
</code>Sv: Kommaseparerat?