Jag vill skapa en enkel SQL-databas utan att använda mig av access (gillar inte det programmet alls;)). Har provat lite med Enterprise Manager men inte varit riktigt säker på om jag ställt in allt jag behöver. Finns det kanske ett lättare sätt? Enterprise manager är nog det enklaste sättet om du inte kan/vill lära dig T-SQL, som är det bästa sättet att manipulera SQL-databaser. Det är inte så mycket som behöver ställas in för att du skall kunna skapa en enkel databas. Har du några specifika frågor om inställningar så fire away :) Är lite osäker på hur jag ska göra med användare osv. Behöver man över huvud taget lägga upp nån, eftersom att ingen läggs upp av default när man skapar en databas. Finns det några tutorials alls på Enterprise Manager? Känns tveksamt.. men kanske...? När du skapar en databas så är du ju inloggad mot SQL-servern med ett login. Det loginet blir mappat mot användaren dbo (database owner) i databasen. Det innebär att användaren som skapat databasen får fullständiga rättigheter till den. Om du vill låta andra användare koppla upp sig mot din databas så bör du skapa login/users för dem, så att de får rätt behörighet till din databas. Detta kan du lätt göra med enterptise manager eller genom att använda T-SQL via query analyzer. Du kan ju även ge en grupp av användare från tex en NT-domän tillgång till databasen.Att skapa en enkel SQL-databas
Sv: Att skapa en enkel SQL-databas
Vet ej om det finns någon tutorial för enterprise manager. Ett förslag är att du skaffar någon litteratur eller läser i Books Online som följer med SQL Server.