Någon som vet hur man ska gå till väga för att kunna lägga in data i blob fält i mysql? Nu kan jag inte mysql men du måste ha en datatyp som kan lagra binär data. Sen rekommenderar jag att inte lägga det i databasen, dels för att det är tidskrävande när användarna skall hämta ut datat men samtidigt för att det tar så stor plats. Lägg i stället som du gör filnamnet i db, och filerna separat och skapa länkar istället. Hej Som sagt, ingen aning vad datatypen heter i mysql- men finns typen blob låter det rimligt. Dock kan du inte skicka in det som sträng, du måste också deklarera det du skickar som just binärt - troligen därför det blir fel. Här finns en lite info som kanske kan hjälpa dig.Lagra filer i databas med aspupload
Använder mig av aspupload komponenten.
Man ska kunna använda funktionen File.Todatabase på detta vis
File.ToDatabase "driver=MySQL;server=server.se; uid=userid; pwd=password; database=db","INSERT INTO bilder(blob) VALUES(?)"
Någon som vet något om detta?
Får följande felmeddelande:
Persits.Upload.1 error '800a001c'
[TCX][MyODBC]You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'blob) VALUES('bild001.jpg', '60202', 'ÿØÿà\0JFIF\0\0Sv: Lagra filer i databas med aspupload
Sv:Lagra filer i databas med aspupload
fältet av typen blob i db kan väl lagra binära data?
Anledningen till att allt skulle ligga i db var bara därför att när en post raderas ur db så ska även bilden/filen raderas samtidigt så man inte behöver göra detta manuellt.
Men det kanske finns bättre sätt?Sv: Lagra filer i databas med aspupload
Javisst, i samma veva som du kör delete i databasen, kör även radera fil. Det borde fungera minst lika bra.Sv: Lagra filer i databas med aspupload
http://dev.mysql.com/tech-resources/articles/vb-blob-handling.html