Hej ! Om du endast tittar på datan i din AdoDc, och skippar DataCombon för tillfället, uppdateras datan där då? Alltså om du öppnar mot en viss tabell, säg med 10 rader i, och sen lägger du (från annat håll) till en rad i tabellen, har du då 11 rader i AdoDcn? Inte dierekt men efter en AdoDc.Refresh så finns den där, känner du till om det finns något sätt att avgöra om det är nödvändigt att utföra en AdoDc.Refresh dvs pga att underliggande data förändrats. För det första måste du köra med en databas och provider som stöder dynamic cursor (Access gör det INTE). Därefter skall connection-objektet till recordsetet ha en Server-side cursor. Om jag använder mig av en serverside cursor så visas ingen information i DataCombo'n, så jag har använt clientside cursor. Jag kör mot SQL Server 7 med Microsoft OLE DB Provider for SQL Server, DataCombo'n visar information endast när jag använder Client-side cursor EJ vid Server-side cursor. Ursäkta, jag gav dig fel info:DataCombo & AdoDc
Undrar över följande.
Om man har en DataCombo som använder en AdoDc som DataSource och RowSource kan man då använda Cursortyp Dynamic och därigenom få alla uppdateringar som sker i den underliggade tabellen som AdoDc.Recordsource använder att återspegla sig i DataCombo'n med automatik (verkar EJ funka) ?
Finns det någon poperty (typ lastused, lastmodified) i AdoDc eller AdoDc.Recordset som avslöjar om underliggande data förändrats ?
Vad jag är ute efter är att DataCombo'n skall återspegla nuläget i den underliggande tabell som AdoDc.Recordsource använder sig av.
Måste man skriva egen kod som hanterar detta ?Sv: DataCombo & AdoDc
Sv: DataCombo & AdoDc
/MVH
Pete SSv: DataCombo & AdoDc
(Only a setting of adUseStatic is supported if the CursorLocation property is set to adUseClient. )
Du får ta minna uppgifter med en nypa salt som jag själv inte har
provat att det fungerar. Men...
Skulle provat att se om ändringar visas om du kopplar recordsetet till en grid ? För att på så sett kunna avgöra om det är kontrollen eller recordsetet som strular.
Förutsätter att du har kontrollerat 'Debug.print Recorset.Cursortype' EFTER att du har öppnat recordsetet.
/Peter S