Hallå! Borde fungera med detta: Jag gjorde som nedan, men jag får till svar (testar direkt från access) att "Operationen måste använda en fråga som uppdateras". Kör access 97, förresten... Ser nu att det står member istället för members i underfrågan, det är inte det som är fel? Nej, jag ändrade det innan jag körde (märkte det när den frågade efter värde på member.Name)... Så det är något annat...Uppdatera Access-databas - hämta data från annan tabell
Försöker uppdatera en tabell i Access. Jobbar på en sidan om airsoft, ifall någon undrar varför tabellen heter guns...
PARAMETERS strGun Text, strFullName Text, strType Text, strCustomized Text, strManufacturer Text, strOwner Text, strBought Text, strDescription Text;
UPDATE guns SET Gun = strGun, FullName = strFullName, Type = strType, Customized = strCustomized, Manufacturer = strManufacturer, Owner = SPECIALGREJS, Bought = strBought, Description = strDescription
WHERE gun = strGun And owner = strOwner;
Där det står SPECIALGREJS skulle jag vilja köra denna SQL-sats, eftersom Owner är definierat som Tal. Jag skickar det från min asp-sida som en sträng och vill då hämta en tal från en annan tabell där ett fält matchar den sträng som jag skickat... Det går inte att bara sätta in den så där istället för SPECIALGREJS, så hur skall jag göra?
SELECT members.ID FROM members WHERE member.Name = strOwner
Mvh
MarcusSv: Uppdatera Access-databas - hämta data från annan tabell
PARAMETERS strGun Text, strFullName Text, strType Text, strCustomized Text, strManufacturer Text, strOwner Text, strBought Text, strDescription Text;
UPDATE guns SET Gun = strGun, FullName = strFullName, Type = strType, Customized = strCustomized, Manufacturer = strManufacturer, Owner = (SELECT members.ID FROM members WHERE member.Name = strOwner), Bought = strBought, Description = strDescription
WHERE gun = strGun And owner = strOwner;
/JohanSv: Uppdatera Access-databas - hämta data från annan tabell
Sv: Uppdatera Access-databas - hämta data från annan tabell
/JohanSv: Uppdatera Access-databas - hämta data från annan tabell