Efter att jag har läst artikel-serien av Hedgate om hur man skall logga in på en SQL-Server så känner jag mig bara förvirrad. Jag har en register.asp sida varifrån jag vill komma åt min databas i SQL-Server, läget ser ut på följande sätt: "I SQL-Servern så kör jag "Use Windows Authentication"" Om du är inloggad i din webbapplikation som användaren ALPHA\Martin, alternativt har satt den användaren som anonymous user i IIS och kör utan inloggning, så kan du ändra din connection string till nedanstående och då bör det fungera:Login failed for user 'XXXXX'. Reason: Not associated with a trusted SQL Server
- Jag kör Windows XP PRO där jag har skapat en användare som heter Martin med lösenordet test.
- I SQL-Servern så kör jag "Use Windows Authentication"
- Jag har skapat en Login i SQL Servern som heter ALPHA\Martin (där ALPHA är datorns namn)
- I min databas, som heter CC, har jag skapat en user som heter dbo, med login name: ALPHA\Martin
Såhär ansluter jag till databasen:
Set Con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
con.Open "Driver={SQL Server};" & _
"Server=ALPHA;" & _
"Database=CC;" & _
"Uid=Martin;" & _
"Pwd=test;"
Men icke sa nicke, det gick inte för sig. Var har jag gjort fel ? =(Sv: Login failed for user 'XXXXX'. Reason: Not associated with a trusted SQL Ser
Där har du troligen felet, Sätt den på att SQL hanterar det.
//Johan NSv: Login failed for user 'XXXXX'. Reason: Not associated with a trusted SQL Ser
Set Con = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
con.Open "Provider=SQLOLEDB.1;Data Source=ALPHA;Initial Catalog=CC;Integrated Security=SSPI;"
> Jag kör Windows XP PRO där jag har skapat en användare som heter Martin med lösenordet test.
> I SQL-Servern så kör jag "Use Windows Authentication"
> Jag har skapat en Login i SQL Servern som heter ALPHA\Martin (där ALPHA är datorns namn)
Har du skapat ett login SQL Server Authentication vilket du gett namnet ALPHA\Martin, eller har du gett Windows-användaren ALPHA\Martin tillgång till servern (Grant Access)?
> I min databas, som heter CC, har jag skapat en user som heter dbo, med login name: ALPHA\Martin
Du menar att du kopplat användaren dbo till login ALPHA\Martin?