Hej, Du KAN hitta på egna 'parametrar' inne i din SELECT-tag och tilldela dem värden via t ex ASP-kod. Sedan kan du mha JavaScript-kod läsa av dessa extra, påhittade, parametrar och stoppa in deras värden i separata textboxar, en webbläsare ignorerar parametrar som den inte känner till.Från rullningslist till 2 textboxar bl.a
Jag använder detta script för att flytta det som står i min rullningslist (hämtas från tabell_1 i en databas) till en textbox på samma sida, som sedan skickas vidare med formulär till ny sida och sparas i tabell_2.
(endast ID nummret sparas i tabell_2)
<code>
<select name="cmbForetag" id="cmbForetag" onChange="javascript:txtForetag.value = cmbForetag.options[cmbForetag.selectedIndex].text;">
</code>
Jag undrar nu, hur skall jag göra för att få upp t.ex. avdelning från samma tabell_1 att lägga sig automatiskt i en texbox brevid efter det att jag valt företag, utan att behöva slå ihop dessa två kolummer i databasen.
Sen undrar jag hur man gör för att kunna använda samma slags rullningslist, men att för varje val/klick jag gör, ska de lägga sig i en textbox som ligger brevid varandra, allt hämtas från en databas.
/GeorgiaSv: Från rullningslist till 2 textboxar bl.a
Så förutom Value kan du t ex skapa en parameter som heter Value2. Har du sedan det unika ID:t till den taggen så kan du enkelt läsa av detta värde genom 'ID.Value2'.
Använde denna teknik för att separera händelsehanterarna till en separat fil, sedan läste händelse-hanterar-koden av de påhittade parametrarna och avgjorde därigenom om den aktuella textboxen enbart skulle tillåta numeriska värden eller t ex korrekt formaterade datum etc etc...
What a wonderful world! ;-)
// Qez