Så här ligger det till: Hej!Hej igen. Jag märker att jag inte behärskar terminologin rik
Jag har en sk hemsida (HTML-dok) där användaren kan länka till medlemssida (HTML-dok). Men innan användaren kommer till medlemssidan så länkas han/hon till ett HTML-dok som gör behörighetskontroll. Om användaren anger rätt lösen först då kommer han/hon till medlemssidan.
Nu har jag emellertid uptäckt att många loggar in på medlemssidan och av någon anledning minimerar fönstret eller har det gömt och försöker komma till medlemssidan genom att klicka på länken till medlemssidan via hemsidan. Då måste användaren gå igenom lösenordsproceduen igen!
Det var här jag funderade på om JavaScript kunde på hemsidan känna av om medlemssidan är öppen (ett namngivet men separatfönster) och om! det är det gå då direkt till medlemssidan.
Men... om medlemssidan inte är öppen då ska användaren gå den vanliga vägen dvs via sidan för behörighetskontroll.
Går det med if och else-sats göra koll om den separata medlemssidan är öppen (HTML-dok) och styra till vilket HTML-dok användaren ska länkas till?Sv: Hej igen. Jag märker att jag inte behärskar terminologin
Hur gör du själva behörighetskontrollen? I ren JavaScript eller med ASP? Varför öppnar du inte den "hemliga" medlemssidan direkt i samma fönster så får du inte problemet med flera öppna fönster samtidigt?
Beskriv gärna problemen med ett "flödesschema", dvs (t ex):
* Besökaren surfar till inloggningssidan
* Besökaren loggar in
* Om inloggningen var ok skickas användaren till (en
personlig?) medlemssida
* Om felaktig får han/hon försöka igen
* Om användaren försöker surfa direkt till medlemssidan
så skickas han/hon direkt till inloggningssidan...
Kanske blir lättare att lösa om du bryter ner problemen i mindre delar?
// Qez