Hej ! gör så här: Detta har jag också letat efter! Tackar för svaret! Alexander, OK! T.xe. en combobox
När man dubbelklickar på t.ex. en combobox i designfönstert så får man upp SelectedIndexChanged i kodfönstert.
Hur går man tillväga om man istället vill ha ett annan event?
I VB6 så fanns det ju rullgardinslister ovanför kodfönstert där man först kunde välja t.ex en combobox och där man sen från nästa rullgardinslist kund välja bland alla de event som finns tillgängliga för comboboxen.
Måste man i C# skriva in för vilket event man vill ha?
Förstår Ni vad jag menar? (ett enklare sätt istället för att behöva skriva in allt för hand)
/RickySv: T.xe. en combobox
1) gå till designläget
2) visa propertybrowsern
3) selecta din combobox
4) klicka på "blixten" i propertybrowsern (nu ska du se alla events på den valda kontrollen)
5) dubbelklicka på ett av eventsen i propbrowsern
//RogerSv: T.xe. en combobox
En pusselbit på plats men...
om jag gör en egen klass med event i.
Hur kan jag då se dessa i från tex Form1.
I VB.net skrev man typ detta:
private withevents K as new MinKlassMedEvent
/AlexanderSv: T.xe. en combobox
Men...jag ser inte min klass i det fönster som heter Types när man tar musen över.
Valde jag där min klass fick jag alla events till höger hos mig i VB.NET.
Eller måste man instansiera sin klass på ett specielt ställe i Form1?
Kan tillägga att jag FÖRSÖKER lämna VB.net men stöter på problem.
Nu detta och hur man raise´ar events.Sv: T.xe. en combobox
DEn funktianliteten finns inte i C# editorn. Antingen binder du ditt event via property gridden (som roggan sa) eller så skriver du in koden för hand. I VS.NET 2003 blir detta enkelt då den automatiskt skapar koden (om du tryckerp på tab) när du binder med kod. Prova får du se. När du skriver t.ex
TextBox1.TextChanged +=
i editorn, om din textbox heter TextBox1 så får du upp att om du trycker på TAB så fyller den i kod till dig.
Sv: T.xe. en combobox
Om man skriver en klass själv.
Då kan man väl inte binda ett event via propery gridden?
Jag saknar att kunna se alla instanser och dess event i listboxarna....
Svårt att börja med något nytt när man vant sig vid vb.net...
men kul!