Hur binder man XML till treeview?
Har testat flera exemple jag hittat på nätet och dom funkar väll men inte med XPath.
Mina två enkla krav är:
* Skall kunna använda XPath
* Varja Item i XML filen har en egenskap Name som skall läggas till i varje Node
min XML ser ut på detta sättet
<agv Name="AGV"> <m300 Name="agv 300"> <in Name="In 574"> <s180 Name="Sk 180">Antal 11</s180> <s181 Name="Sk 181">Antal 1</s181> </in> <tra Name="tran 094"> <s183 Name="Sk 183">Antal 3</s183> </tra> </m300> </agv>
treeviewn skall alltså se ut så här
AGV
-agv 300
-In 574
-Sk 180
Antal 11
-Sk 181
Antal 1
-tran 094
-Sk 183
Antal 3
OBS! C#
Svara
Sv: Hur binder man XML till treeview?
Jag kan inget om XML i C# just för tillfället... BÖrjar precis titta på det själv men tänkte slänga in en länk här som du kan ta en titt på, kanske hjälper:
http://www.c-sharpcorner.com/Code/2003/Sept/XMLTreeView.asp
Svara
Sv: Hur binder man XML till treeview?
Jag hitta ett bra sätt att binda men min Xpath funkar inte.
detta är min XPath private string xpath_filter ="/agv/sa[@id='agv 35']";
private void Form1_Load(object sender, System.EventArgs e) { System.Xml.XmlDocument document = new System.Xml.XmlDataDocument(); document.Load(@"C:\Documents and Settings\ehel\Mina dokument\Visual Studio Projects\agv\fake.xml"); populateTreeControl(document.DocumentElement, treeView1.Nodes); treeView1.Refresh(); }
Lägger till saker i min TreeView
private void populateTreeControl(System.Xml.XmlNode document, System.Windows.Forms.TreeNodeCollection nodes) { foreach (System.Xml.XmlNode node in document.ChildNodes) { System.Xml.XmlNode expr = node.SelectSingleNode(xpath_filter); string text = (node.Value != null ? node.Value : (node.Attributes != null && node.Attributes.Count > 0) ? node.Attributes[0].Value : node.Name); if (expr != null) { TreeNode new_child = new TreeNode(text); nodes.Add(new_child); populateTreeControl(node, new_child.Nodes); } } }
Svara
Sv:Hur binder man XML till treeview?
En liten fråga som inte har med ditt problem att göra...
agv = En automatisk truck (automated guided vehicle)
Eller???
/Alexander
Svara