Tjenis, Teoretiskt kanske det är möjligt. Det skulle dock innebära att kompilera IL-koden till native-kod, och att göra samma sak med alla bibliotek i framework som programmet använder. Det är ungefär som att göra ett verktyg som gör att man kan köra windows-program utan att ha windows installerat. En marknad lär det ju absolut finnas eftersom det inte finns speciellt många vanliga användare som har .NET-plattformen installerat. .NET Installaeras väll med SP 2.Så alla som har XP SP2 jar väll även .NET? Det går inte. Som sagt, .NET följer med XP sp2.Kompilera .NET-applikationer som inte kräver FW för att köras
Jag undrar om det går att kompilera sin .NET-applikation (C#), och så att man kan köra den på andra Windows XP-installationer som kanske inte har .NET Framework installerat...
Om det går; hur gör man? Kan man göra det i VisualStudio?
Vore tacksam för hjälp/tips.
//NianSv: Kompilera .NET-applikationer som inte kräver FW för att köras
Jag har inte sett någon sådan produkt, och jag tvivlar på att det ens finns en marknad för det.Sv:Kompilera .NET-applikationer som inte kräver FW för att köras
Sv: Kompilera .NET-applikationer som inte kräver FW för att köras
Sv:Kompilera .NET-applikationer som inte kräver FW för att köras
.NET applikationer förlitar sig på tjänster i .NET's Common Lanugage Runtime(vilken redan är native btw) och därför måste du installera ramverket.
Däremot är det inte speciellt svårt att bygga ett msi-paket som innehåller de ~26mb runtime filer som måste installeras på en maskin för att .NET skall fungera.
Samma gäller tex vb6 (fast där är det mindre som måste installeras), Java och C++ MFC.
Och ja, XP SP2 installerar framework 1.1. Det gör de flesta uppdateringar från MS, tror att den är tvingad från MS Update. Sv:Kompilera .NET-applikationer som inte kräver FW för att köras
Senaste grafikdrivarns utils från ATI kräver .NET Framework 1.1 - dvs det lär ju vara så att de flesta som sitter på XP i dag har .NET Framework installerat. Så kör på det, tycker jag!
"You must have Microsoft .NET Framework installed prior to downloading and installing the Catalyst Control Center "
https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&task=knowledge&folderID=27