Hej, Min åsikt.... En bra kompromiss om du vill använda Dataset...DataSet och Klasser
jag laddar in ett dataset till min applikation. Detta DataSet använder jag för att fylla i ett formulär, t.ex. om Kund. Kund är ju också en Klass. När bör man skapa ett objekt av Kund? Redan när man laddar upp kundatan i formuläret, eller när man skall ändra i det?
Som det är nu så kan jag "ju lika gärna" fylla formuläret med mitt DataSet, uppdatera DataSetet vid ändring OCH vid ny kund samt spara tillbaka allt detta utan att ha skapat ett objekt av Kund.
Samtidigt vill man kanske ha en KundManager som har en metod som tar emot ett objekt av Kund och därefter sparar till DB, textfil, xml eller vad man vill... Samtidigt kan ju göra allt detta med bara DataSetet också...
/Björn
(ny på ObjektOrientering)Sv: DataSet och Klasser
Bestäm dig för att antingen använda entitetsobjekt eller dataset. Vi har tidigare använt dataset på en serverdel och objekt på klienten och det blir ett jädrans bök att hålla kolla på transformeringen fråb DS till objekt och sedan tvärtom när man skall spara. Numer använder vi bara objekt och inga dataset alls.
Vilket du vill göra är upp till dig och det som du känner dig mest bekväm med, båda sätten har fördelar och nackdelar, men blandar du så får du nog mer nackdelar än fördelar...
Hade några jättebra artiklar på MSDN, men de verkar ha gjort om så att det enda de leder till numera är MSDN's förstasida och jag har inte tid just nu att leta reda på sidorna igen.Sv: DataSet och Klasser
<code>
Public Class Kund
Public Property DsKund As KundDataset ' typat Dataset
'-----------------------------------------------------------------
Public Function GetDS(kundNR As Integer) As KundDataset
Public Function Update() As Integer
Public Delete(kundNR As Integer) As Integer
Public GetOrders (fromDate As Date toDate As Date) As OrdersDataset
End Class
'--- Anrop --------------------------------
Dim K As New Kund
K.GetDS(1234)
With K.DsKund.Kund.Item(0)
txtKundnr.Text = .KundNr
txtKundNamn.Text = .KundNamn
End With
</code>
edit: hehe VB i C#-forumet.. alltid irriterar det någon..? ;)