Går det att komma åt registret på en annan dator än den man kör sin applikation på? > Eller blir man tvungen att ha en applikation på den datorn som skickar/sparar ner datat, för att sedan > Japp så är det. I .net 2.0 finns iaf: RegistryKey.OpenRemoteBaseKey i frameworket. Du menar alltså att du kan komma åt registret på en annan dator utan tillåtelse? > Du menar alltså att du kan komma åt registret på en annan dator utan tillåtelse? Tack för svaren. Jag hittade en lösning i alla fall!Komma åt registret på annan dator
Eller blir man tvungen att ha en applikation på den datorn som skickar/sparar ner datat, för att sedan kunna använda informationen?
Jag behöver endast läsa information.Sv: Komma åt registret på annan dator
> kunna använda informationen?
Japp så är det.Sv:Komma åt registret på annan dator
Nope; http://www.codeproject.com/system/networkplay.asp
Jobbar på lite .net-kod just nuSv: Komma åt registret på annan dator
Sv:Komma åt registret på annan dator
Hur går det till?... eller en mer relevant fråga... varför får det gå till så? :)Sv: Komma åt registret på annan dator
Nej, man måste ha tillåtelse, genom att kontot som används "enligt den andra datorn" har tillåtelse, och att de nycklarna man vill åt tillåts access över nätverket. Som med allting annat i windows, har du inte tillåtelse så får du inte...
> Hur går det till?... eller en mer relevant fråga... varför får det gå till så? :)
Se ovanSv:Komma åt registret på annan dator
Jag tror det blir en applikation per dator. Det är bara några stycken, så det gör inte så mycket.Sv: Komma åt registret på annan dator
using System;
using System.IO;
using System.Security.Permissions;
using Microsoft.Win32;
RegistryKey RemoteKey;
string[] myArray;
string remoteSubKey
remoteSubKey = @"[registry path]";
RemoteKey = RegistryKey.OpenRemoteBaseKey(RegistryHive.LocalMachine, [computer]).OpenSubKey(remoteSubKey);
myArray = new string[RemoteKey.SubKeyCount];
myArray = RemoteKey.GetSubKeyNames();
RemoteKey.Close();
Källa:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfmicrosoftwin32registrykeyclassopenremotebasekeytopic.asp