Jag håller just nu på med ett litet program där jag ska presentera data från en db i form av ett schema. Problemet jag har är att jag vill visa det grafiskt med boxar i en tidlinje, samt att jag vill kunna flytta runt de här boxarna. Fråga: Varför så mycket kod bara för att det skulle vara många möten? Grejen är att det egentligen inte är möten, det är operationer som måste utföras i en viss ordning. Jag vet precis vad du pratar om, läser det i skolan just nu; produktionsprocessen A ;) Jag ska ha en databas som källa och sedan laddar jag in värden i ett antal objekt, processer, som alla ligger sorterade i en lista. Denna listan är en order.schema-control med drag-and-drop
Jag har tänkt i banor med picturebox och att skapa "möten" i form av rektanglar och kanske kunna flytta runt dem, men i min begränsade hjärna växer det snabbt till oerhörda mängder kod eftersom det kommer att finnas 80+ möten.
Finns det någon färdig kontroll för detta? Jag känner inte direkt för att punga ut med några hundra dollar så om någon antingen vet ett smart sätt att göra det på/billigt färdigt protokoll så slår jag volter av lycka.Sv:schema-control med drag-and-drop
Sv: schema-control med drag-and-drop
en process har allt mellan 1-10 operationer, ska planeras processer för ca en månad framåt.
Programmet ska användas för att planera in tid för varje operation på specifika maskiner, allt för att minska dö-tid på varje maskin. Man måste ta in i beräkning ordningen på operationerna också, tex fräsningen kan inte göras innan svarvningen.
Därför tnkte jag att det blir snormycket kod när man lägger till fler saker. Jag kan ha fel?Sv:schema-control med drag-and-drop
Det känns rent spontant fel när du säger att du i koden ska lägga in sådana saker. Själva reglerna (t.ex. svarvning innan fräsning) ska inte ligga i koden, de ska ligga i någon datakälla, t.ex. en xml-fil, eller en databas. Det innebär att du skriver generell kod, vilket innebär att en extra process eller operation inte innebär någon ändring av koden utan bara ett tillägg i datakällan.
Vilken bit är det som du ser som ett problem?Sv: schema-control med drag-and-drop
Svårigheten är att jag vill göra så att om man flyttar en process för långt så ska de efterföljande processerna flyttas med. Det som gör detta jobbigt (enligt mig) är att det andra ordrars processer som blir påverkade av detta också.
Vid flyttning av ett objekt borde det ge följande:
1. flytta de objekt i samma order så ordningen bibehålls.
2. flytta de objekt som störst av den processen jag precis flyttade.
3. för alla de objekt som påverkades av min förflyttning, flytta alla som i sin tur blev påverkade.
Detta kan enligt mig fortsätta i all evinnerlighet (nåja) och ta löjligt med regler och kod för att få att fungera. Borde rimligtvis ta en del processor också?
Därför undrar jag hur jag ska kunna lösa detta på ett snyggt sätt.