Jag kör så här för att uppdatera Om ditt DataSet heter ds: Hmm ser nu att min access databas uppdateras inte bara datagrideN... Vad jag menar är hur ska man få updatesatsen att fatta att det är värdena i datagriden som ska uppdatera databasen Kan det vara så att du har missat att knyta SQL'n som uppdaterar till UpdateCommand på adaptern? Får två errors dom sitter i updatesatsen hmm knep Här borde man ju kunna fylla i de aktuella värdena i data griden istället för frågetecknen men hur refererar man till gdenri? blir det nåt typ this.datagrid1[xxx] som man ersätter ? med Ett sätt är att pröva att använda Parameter-objektet. Exemplet är gjort mot en SQL Server databas (Northwind), men det borde fungera mot en Access-databas utan allt för stora ändringar (tror jag...) Tack det där gjorde susen 16 timmar har jag suttit med detta :-) uppdatera access ta ut specifikt fält
this.OleDbDataAdapter1.Update(this.dstabell1.tabell1)
och det funkar bra men problemet är bara att jag vill först plocka ut en speciell kolumn ur data setet skillnad och göra beräkningar på den ..
Hur får man fram ett specifikt fält ur datasetet?Sv: uppdatera access ta ut specifikt fält
ds.Tables["namn"].Rows[radindex][kolumnindex]
Så kan du ju bara iterera igenom varje rad på en specifik kolumn.Sv:uppdatera access ta ut specifikt fält
Min update kod funkar inte vad kan det vara för galet?
så här borde den se ut tycer jag
UPDATE `tabell1` SET `placeringsort` = placeringsort, `personnummer` = personnummer, `Yrke` = Yrke, `Förnamn` = Förnamn, `Efternamn` = Efternamn, `Lon` = Lon, `Arbetsgivarensbud` = Arbetsgivarensbud, `SEKObud` = SEKObud, `LonefterAgivarensbud` = LonefterAgivarensbud, `Loneftersekobud` = Loneftersekobud WHERE (`ID` = ID)
så här ser min update ut this.tabell1TableAdapter.Update(this.sekoDataSet.tabell1);
Får jag verkligen fram värdena ur datagriden på detta sättet?
tacksam för svarSv: uppdatera access ta ut specifikt fält
Sv:uppdatera access ta ut specifikt fält
this.tabell1TableAdapter.UpdateCommand=<din SQL-fråga>Sv: uppdatera access ta ut specifikt fält
The best overloaded method match for 'System.Data.OleDb.OleDbDataAdapter.OleDbDataAdapter(System.Data.OleDb.OleDbCommand)' has some invalid arguments
Argument '1': cannot convert from 'string' to 'System.Data.OleDb.OleDbCommand'
OleDbDataAdapter uppdatera = new OleDbDataAdapter("UPDATE `tabell1` SET `placeringsort` = placeringsort, `personnummer` = personnummer, `Yrke` = Yrke, `Förnamn` = Förnamn, `Efternamn` = Efternamn, `Lon` = Lon, `Arbetsgivarensbud` = Arbetsgivarensbud, `SEKObud` = SEKObud, `LonefterAgivarensbud` = LonefterAgivarensbud, `Loneftersekobud` = Loneftersekobud ");
OleDbCommandBuilder thisb = new OleDbCommandBuilder(uppdatera);
uppdatera.Update(sekoDataSet.tabell1);Sv: uppdatera access ta ut specifikt fält
databasens och gridensfält har likadana namn
this.oleDbUpdateCommand1.CommandText = @"UPDATE tabell1 SET personnummer = ?, placeringsort = ?, Yrke = ?, Efternamn = ?, Förnamn = ?, Lon = ?, SEKObud = ?, Arbetsgivarensbud = ? WHERE (ID = ?)";
Sv:uppdatera access ta ut specifikt fält
SqlCommand updatecmd=new SqlCommand();
updatecmd.Connection=dbConn;
updatecmd.CommandType=CommandType.Text;
updatecmd.CommandText="UPDATE SHIPPERS SET CompanyName = @CompanyName, " +
"Phone = @Phone WHERE ShipperID = @ShipperID";
updatecmd.Parameters.Add(new SqlParameter("@ShipperID", SqlDbType.Int, 4, "ShipperID"));
updatecmd.Parameters.Add(new SqlParameter("@CompanyName", SqlDbType.NVarChar, 40, "CompanyName"));
updatecmd.Parameters.Add(new SqlParameter("@Phone", SqlDbType.NVarChar, 24, "Phone"));
da.UpdateCommand=updatecmd;
da.Update(ds);
Datasetet och dataadaptern håller reda på allt åt oss, finurligt...Sv: uppdatera access ta ut specifikt fält