Tjena tjena. om det ser ut exakt så, så kan du antingen gå igenom rad för rad och splitta på ( och ta med första delen. Nej det är det som är grejjen... detta kommer förändras hela tiden. Förstår inte riktigt, vad förändras hela tiden? Testa denna: Error 2 Unrecognized escape sequence E:\Documents and Settings\AeQuitaZ\My Documents\Visual Studio 2005\Mina Program\Creature.cs 605 54 Creature Just det ja, tänkte på det men glömde det i sista minuten. Både C# och Regexps använder "escape sequenses" dvs i C# betyder \n radbyte, \t tab osv, och i Regexps använder man också olika såna. Därför måste du använda två backslash för att skriva \. Alltså byt ut Japp det fungerade :) japp tack.! Regexps fungerar så här: Regexp-motorn söker efter nåt som matchar regexp-uttrycket, och i det här fallet (när funktionen Replace används) ersätts det som matchar med en annan sträng. Filtrera text? Möjligt?
Jag undrar om det finns någon metod att filtrera/ta bort text, såhär hade jag tänkt det skulle gå till.!
Jag skriver in i min textbox(Multiline) ungefär fölljande.
Gloves of the Redeemed Prophecy 0.56% (4 in 711)
Green Qiraji Resonating Crystal 12.24% (87 in 711)
Yellow Qiraji Resonating Crystal 12.10% (86 in 711)
Blue Qiraji Resonating Crystal 11.25% (80 in 711)
Fast många fler rader, det jag vill göra är att ta bort () och det innanför ex "(80 in 711)" och sedan skriva ut i min richtextbox Blue Qiraji Resonating Crystal 11.25%
så jag skickar in
Gloves of the Redeemed Prophecy 0.56% (4 in 711)
Green Qiraji Resonating Crystal 12.24% (87 in 711)
Yellow Qiraji Resonating Crystal 12.10% (86 in 711)
Blue Qiraji Resonating Crystal 11.25% (80 in 711)
och får ut
Gloves of the Redeemed Prophecy 0.56%
Green Qiraji Resonating Crystal 12.24%
Yellow Qiraji Resonating Crystal 12.10%
Blue Qiraji Resonating Crystal 11.25%
Är detta möjligt? Har letat runt nu ett tag men hittar inget.
Tacj på förhand
//rickardSv: Filtrera text? Möjligt?
Annars så plockar du fram reguljära uttryck (regular expressions) i System.Text.RegularExpressionsSv:Filtrera text? Möjligt?
ingen annan idé?Sv: Filtrera text? Möjligt?
Kör med Regular Expressions, Replace:a allt där linjen slutar med (*) med tom sträng.
Ska försöka plocka fram ett regexp som borde fungera
/JörgenSv:Filtrera text? Möjligt?
utText=Regex.Replace(inText,"\([^(\r\n]*\)$","",RegexOptions.MultiLine);
Av nån anledning fick jag inte den att fungera riktigt. Dollartecknet på slutet ska vara "end of line" men den regexp-testaren jag använde ville inte fungera så (Har inte Visual C# här så jag kan inte testa där). Om den inte fungerar testa isåfall:utText=Regex.Replace(inText,"\([^(\r\n]*\)","",RegexOptions.MultiLine);
Den tar bort allt som är inom paranteser dvs ifall det står
Detta är en (parantes) men står inte på slutet av linjen (som den här)
så kommer både (parantes) och (som den här) tas bort
/Jörgen
EDIT: Du måste use System.Text.RegularExpressions;
Sv: Filtrera text? Möjligt?
Får 2 likadana error på ([^(\r\n]*\) dessa 2 yttersta paranteserna..Sv:Filtrera text? Möjligt?
([^(\r\n]*\)$
mot
([^(\\r\\n]*\\)
/JörgenSv: Filtrera text? Möjligt?
Men du missade ett "\\([^(\\r\\n]*\\)", "",
Tusen tack:D
Vet du var jag skulle kunna läsa mer om det här?
För jag kommer behöva mer av det här.Sv: Filtrera text? Möjligt?
Var där och kikade.
Men får det inte att fungera...
Vad jag förståt då..
om jag vill få bort allt förutom precent talet borde inte då
this.richTextBox1.Text = Regex.Replace(this.textBox1.Text, "\\([a-zA-Z][^(\\r\\n]*\\)", "", RegexOptions.Multiline);
fungera??
//RickardSv:Filtrera text? Möjligt?
Så om jag har förstått dig rätt så vill du ha kvar bara procent-talet. Isåfall borde du söka efter procent-talet istället.
Regular Expressions är inte det enklaste, utan ganska komplext. Jag tror de allra flesta använder referenser ifall det är lite mer komplexa uttryck. Det du borde göra är att träna lite mer på det. Det finns sidor på nätet där man kan testa uttryck, och det finns också program som gör samma sak. De borde du använda dig av när du vill ha ett uttryck till ditt program.
Här är en som jag brukar använda: http://regexlib.com/RETester.aspx