Hej Titta på klasserna System.IO.File och System.IO.Directory. Där finns många statiska funktioner som du kan använda.Läsa flera filer i en viss mappstruktur
Jag håller på med en funktion som ska läsa in data från txt och csv filer. Har hittils lyckats att göra detta genom att ange ett filnamn.
Nu undrar jag hur jag kan göra om jag vill att programmet när det körs i tur och ordning läser in alla csv och txt filer som finns i mappen.
Mappstrukturen ser ut ungefär såhär.
<DIR>FTP
<DIR>mapp1
abc.txt
cde.csv
<DIR>done
</DIR>
</DIR>
<DIR>mapp2
fgh.txt
ijk.txt
<DIR>done
</DIR>
</DIR>
<DIR>mapp3
lmn.csv
<DIR>done
</DIR>
</DIR>
</DIR>
Funktionen är alltså tänkt att cykla igenom alla mappar som finns i DIR FTP och efter att en viss fil i en viss mapp är behandlad så ska denna flyttas till done mappen för aktuellt DIR. En tanke är alltså om det finns en funktion som i en viss mappstruktur läser in alla fullständiga sökvägar (paths) till alla filer av typen csv eller txt, förutom de filer som finns i någon av done-mapparna. Sökvägarna skulle kanske kunna läsas in i en ArrayList eller liknande som där jag sedan kan bearbeta filerna i turordning.
//DavidSv: Läsa flera filer i en viss mappstruktur
För att få en lista med alla filnamn i en mapp:System.IO.Directory.GetFiles("C:\FTP", "*.cvs", System.IO.SearchOptions.AllDirectories)
// använd SearchOptions.TopDirectoryOnly ifall du inte vill gå igenom undermappar.
/Jörgen