Hur kan man göra i C# för att kontrollera om datorn har internetanslutning? Funderade på att man kanske ska pinga en webbsida men det kommer slå fel om webbsidan ligger nere, så det känns inte stabilt. När man kodade Win32 så kunde man använda RAS, enumerara modemuppkopplingar och se om de var uppkopplade har jag för mig. InternetGetConnectedState är en API funktion som du kanske kan använda. Hittade ett exempel, hur gör man för att använda den. Har aldrig stött på "out" innan och självklart är det den som felar: Aha! Hur använder man den sen om vi t.ex. säger att jag har en label där jag vill visa om man är ansluten eller inte? Den koden som du angav är en egen klass och bör därför ligga i en egen fil (InternetCS.cs). Metoden IsConnectedToInternet() är statisk och du behöver därför inte skapa ett objekt av denna klassen utan kan komma åt den ändå.Kolla internetstatus
Några förslag?Sv: Kolla internetstatus
[DllImport("wininet.dll")]
private extern static bool InternetGetConnectedState( int out Description, int ReservedValue ) ;Sv:Kolla internetstatus
Error 1 Identifier expected, 'out' is a keyword
Error 2 Invalid token ',' in class, struct, or interface member declaration
Error 3 ; expected public class InternetCS
{
[DllImport("wininet.dll")]
private extern static bool InternetGetConnectedState(int out Description, int ReservedValue);
public static bool IsConnectedToInternet()
{
int Desc ;
return InternetGetConnectedState(out Desc, 0);
}
}
Sv:Kolla internetstatus
Sv: Kolla internetstatus
Därefter kör du t.ex. (från din main-fil):
Label1.Text = InternetCS.IsConnectedToInternet().ToString();
eller
if (InternetCS.IsConnectedToInternet())
Label1.Text = "Du är ansluten till Internet";