Tjena alla Ja, du kan skicka adressen till en fil, men du kan ju inte göra någonting med adressen sedan annat än att använda den i html-kod för att visa filen för samma användare som laddade upp den (sittande vid samma dator). Du kan inte ifrån servern komma åt själva filen på något vis. <b>Du kan inte ifrån servern komma åt själva filen på något vis.</b> Det jag menar är om det finns något annat sätt att spara filer likt en HTML-input om man bara har en adress till en bild? Jag kanske inte hänger med riktigt på det ni säger... Beskriv först vad du vill uppnå egneligen. Vill du från en flashpryttel kunna ange en fil lokalt på datorn och sedan ladda upp den till en server? Då får du posta filen precis som man brukar göra. Vill du få sökvägen till filen så har du ju inte speciellt stor nytta av den eftersom den precis som Göran säger kommer att bli "c:\nakenbildpåmigsjälvellernåtannattråkigt.jgp" på den anropande datorn och försöker du komma åt "c:\nakenbildpåmigsjälvellernåtannattråkigt.jgp" på servern så kommer du med all sannolikhet att misslyckas. ;-) Om man använder sig av en HTML-input på localhost så kan man ju bläddra efter filer på den lokala datorn och sen om man vill spara den valda filen i en utvald mapp på samma dator. Detta går ju enkel att senare ändra till internet och en server. Det jag undrar är om det finns någon annan möjlighet att spara en bild på en annan utvald plats på datorn än med en HTML-inputs PostedFile.SaveAs, detta med hjälp av en querystring där hela adressen finns? Eller om det finns något mycket enklare? Ursäkta om jag är jobbig... Det enda stället där du kan komma åt en användares fil är i webbläsaren. Det är omöjligt att göra direkt ifrån servern.Spara bilder med querystrings?
Jag håller just nu på med ett examensarbete där jag ska ska med hjälp av andra Flash-kunniga personer skapa en webbsida som ska föra data genom querystrings och liknande.
De kommer under en del göra så man kan bläddra efter filer på datorn genom flashdelen och skicka fil-adressen till mig via en querystring. Nu är min fråga: går detta att utföra på detta sätt eller ska jag inrikta mig på något helt annat?
Tack på förhand, DanielSv: Spara bilder med querystrings?
Sv:Spara bilder med querystrings?
De borde ju iofs kunna ladda upp bilden även via flash? Låter iofs mer som en fråga som bör ställas i flashdelen istället för C# delen. Men svarar man på frågan som ställs så blir frågan, ja du kan ta emot adressen till filen men den kommer antagligen inte att ha något värde.Sv: Spara bilder med querystrings?
Sv: Spara bilder med querystrings?
Användarens filer kan du inte komma åt med javascript, och jag skulle bli mäkta förvånad ifall man kan göra det med Flash, och ifall det går så är det omöjligt utan att användaren måste acceptera att ge access till datorn.
De möjligheter jag känner till att komma åt användarens filer är genom att köra en komponent i webbläsaren, som en ActiveX-komponent eller Java-applet. Också där måste användaren acceptera att de körs.
När du väl har fått tillgång till filen så måste du fortfarande skicka den till servern på något vis.
Som du ser så finns det vissa möjligheter att göra det du frågar efter, men det är långt ifrån enkelt, och användaren måste acceptera att du startar en komponent.