hej, Den erfarenhet jag har av GDI+ så kan jag säga att överliggande komponenter verkar bara ta förälderkomponentens bakgrundsfärg när den ska visa transparans. Det brukar också vara lite strul med transparans när olika "syskonkomponenter" överlappar varandra. Om man kan fixa det så är det nog inte helt trivialt tyvärr. Jo, problemet är hur windows fönsterhantering är gjord... Den bild som har transparent bakgrund, är det allt/inget transparent? (Dvs. alpha är antingen 0% eller 100%?) Om så är fallet kan du skapa en region och sätta på det fönster som visar din bild (picturebox/panel/whatever) så kommer det fungera.Grafik i Forms?
Har en bar där jag lägger en bild och sätter bakgroud som transparent. Fungerar klockrent.
Men så fort jag kör en gradiant (eller vad det heter) på den bakgrund bilden ligger på så blir
det transparanta orginalbakgrunden och inte den nya. Någon som vart med om detta?
Någon som har en bra lösning.
Alltså så länge min ToolStrip är standard så blir den bild jag lägger ovan denna i Formet transparant som det skall, men när jag kör en skalning mellan två färger på ToolStripen så bli min bild som ligger på denna transparant mot toolstripen original bakgrund.
kan tänka mig att bilen läggs på före eller nått eller att det läggs på oliak alpha nivåer eller nått sånt?
Någon som har en bra lösning? Är mer vav med webb-applikationer så detta är tyvärr lite nytt :-/
mvh JohanSv: Grafik i Forms?
Du får helt enkelt hålla det simpelt! =)Sv:Grafik i Forms?