Jag har en XML-fil som förenklat ser ut som följder: Det är så som felet påstår att Dotnet inte får ordning på vad som är vad när du använder samma namn för flera DataTables. Se över om du kan ändra strukturen. T bygger upp ett träd i obegränsat antal nivåer. Hur ska jag bygga upp trädet så att DataSet godkänner det? Du kan inte ha bara ett namn (T) på noderna. Dataset-strukturen funkar så här.The same table (T) cannot be the same child table in two nested relations
<code>
<project>
<T>
<T>
<T></T>
</T>
<T>
<T>
<T></T>
</T>
<T></T>
</T>
</T>
</project>
</code>
Det går att generera en xsd-fil från denna men när jag förösker skapa en typad dataset får jag felmeddelandet:
The custom tool 'MSDataSetGenerator' failed. The same table (T) cannot be the same child table in two nested relations.
Hur ska jag lösa detta?
(Jag använder VS2003)Sv: The same table (T) cannot be the same child table in two nested relations
Eller om det inte går konvertera till dataset-vänlig XML t.ex. med XSLT.
Så här uppfattas det av Dotnet Dataset:
..<project> <!-- DataSet (Root) -->
<T> <!-- DataTable "T" -->
<T> <!-- DataTable "T" : inte OK -->
<T>text</T> <!-- Field, borde vara okej -->
</T>
<T>
<T>
<T></T>
</T>
<T></T>
</T>
</T>
</project>Sv:The same table (T) cannot be the same child table in two nested relations
Sv: The same table (T) cannot be the same child table in two nested relations
<code>
DATASET
TABLE1
field1
field2
TABLE2
field1
field2
</code>
Du kan få den att fatta nästlat om du har primary key och foreign key samt har definierat en Relation mellan tabellerna.
"Ett träd i obegränsat antal nivåer" låter inte som ett jobb för Dataset.
Du kanske bör använda XmlDocument eller XmlTextReader i stället.