--Applikation-- <b>Någon som har en lösning till hur jag ska kunna läsa datagriden och spara värdena. </b> Ajdå. Glömde visst den detaljen =P.Behöver hjälp med att loopa igenom en datagrid...
Jag håller på med att bygga en Css Editor i C#. För att visa strängvärdena använder mig av en listbox för att visa klasserna och en datagrid för att visa attributvärdena i klassen. För att sortera innehållet i attributen så använder jag mig av ett Regular expression som sorterar attributen i attributnamn och attributvärde.
Det var lite bakgrund till vad jag sysslar med. Nu till:
--Problemet--
Jag hade tänkt mig att jag ska kunna editera i datagriden och sen spara värdena i antingen datasourcen eller till min collection. Det är här jag kör fast för jag kan inte komma på någon bra lösning till hur jag ska ta cellerna i griden och spara undan dom.
Någon som har en lösning till hur jag ska kunna läsa datagriden och spara värdena.
Tackar på förhand.
mvh FredricSv: Behöver hjälp med att loopa igenom en datagrid...
Vad är det du binder till datagriden? En datatable, en arraylist eller vad?
Säg att du har en arraylist med object av typen "MyUser" bunden till datagriden så funkar
<code>
foreach (MyUser user in (ArrayList)datgrid.datasource)
{
messagebox.show(user.name);
// eller gör vad rackarns du vil.... ;-)
}
</code>
för att loopa igenom de object du har bundit. Sv:Behöver hjälp med att loopa igenom en datagrid...
Datasourcen är satt till min "GetProperties". GetProperties hämtar sina värden från min CssItem Collection.
När jag provar din foreach-sats så får jag "Specified Cast is not valid".
CssItem item = (CssItem) lbCss.SelectedItem;
if(item != null )
{
foreach (CssItem item1 in (ArrayList)contentGrid.DataSource)
{
item.Content = item1.ToString();
}
}
Kan det vara för att jag hämtar data från GetProperties? Min property hämtar i sin tur värden från en class.
public class CssDetailItemCollection : ArrayList
{
public CssDetailItemCollection() : base()
{}
public CssDetailItemCollection(ICollection Ic) : base(Ic)
{}
}
Lite osäker på om jag ska ha två cssdetailitemcollections.