Är det möjligt att från ett C# program sätta type och creator (eller överhuvudtaget från windows) som jag måste i mitt fall för att OS9 ska förstå att filen som jag skapar är en text-fil och inte en bild som den verkar tro...? jag vet faktiskt tyvärr inte var den ligger, men det är os9 och äldre versioners sätt att tala om för finder vilken typ av fil det är och med vilket program den ska öppnas... I Windows så finns det inte, så vitt jag vet, något ställe att spara metadata på mer än i själva filen, och det bygger ju på att filformatet har stöd för metadata...MFS, sätta type och creator
Sv:MFS, sätta type och creator
Sv: MFS, sätta type och creator
Kollade google lite snabbt; enligt http://forums.macnn.com/84/mac-os-x-archives/77894/where-are-mac-type-creator/:
>>>
Type and creator codes are stored as a part of the file-system meta data. They are not a part of the file at all....
This is why if you copy files to a PC disk, take it to a windows machine, delete all the Mac specific stuff that is added, remove all file extensions, etc., and bring it back, the files are generic PC document icons.
<<<
Jag tolkar det som att det kan bli problem att sätta type och creator. Men jag är inte riktigt säker... Det enklaste tror jag är om du kopierar en fil ifrån en mac till din pc, sedan kollar du om du lyckas hitta någon alternativ position för metadatan i filen, eller något annat, totalt obegripligt gömställe? :/ Fast jag är tveksam...