Hej! Mycket troligt är problemet att ASPNET kontot på maskinen inte är behörig att skriva till filen Ja, det trodde jag också, men så var dock inte fallet. Funkar ändå inte... Det är iaf. ett standardmeddelande från JET som innebär att skrivning på filen inte accepterades.. Har för mig att man behöver lägga till "ReadOnly=false" i connectionstring. Nej, får inte till det, men funderar på om det kanske är min sql-fråga som inte riktigt "matchar" excel-dokumentet.Skriva till excel-fil (operation must use an updateable query)
Jag skulle vilja läsa en excel-fil, sedan skriva till den, men får felmeddelandet "operation must use an updateable query".
Ett inte helt ovanligt fel har jag märkt när jag sökt på det, men jag kan fortfarande inte få det att funka fast jag genomfört de åtgärder som förespråkats.
Ni kan bortse från läsningen av filen, den funkar, gör inget med den just nu, men det är inte det viktiga.
Så här ser koden ut i alla fall:
String sConnectionString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" + fileName + ";" + "Extended Properties=Excel 8.0;";
OleDbConnection objConn = new OleDbConnection(sConnectionString);
objConn.Open();
OleDbCommand objCmdSelect = new OleDbCommand("SELECT * FROM [Blad1$]", objConn);
OleDbDataAdapter objAdapter1 = new OleDbDataAdapter();
objAdapter1.SelectCommand = objCmdSelect;
DataSet objDataset1 = new DataSet();
objAdapter1.Fill(objDataset1);
OleDbCommand MyInsertCommand = new OleDbCommand("UPDATE [Blad1$] SET [F-namn] = 'APA' where [Passw] = 'bobo'", objConn);
MyInsertCommand.ExecuteNonQuery();
objConn.Close();
Sv: Skriva till excel-fil (operation must use an updateable query)
Sv:Skriva till excel-fil (operation must use an updateable query)
Nån som har nån idé?Sv: Skriva till excel-fil (operation must use an updateable query)
Sv: Skriva till excel-fil (operation must use an updateable query)
Sv:Skriva till excel-fil (operation must use an updateable query)
Har lyckats få till det med ett annat excel-dokument, så det ska nog lösa sig...