Hej, Bra med ett program där det utger sig för att initieras, men egentligen sover. <b>men egentligen sover.</b> Håller med.. C# Rita upp ett Form - slött och segt?
jag kodar i C# (2.0) och jag har ett problem. Jag generar en del knappar, labels o annan information (från databas) som jag lägger på ett formulär.
Jag har gjort en liten pre-loader/splash-screen så att all datahämtning och placeradet av knappar görs först och därefter visar man Form:en.
Det var min förhoppning att "laggandet", att det är slött och man ser en helt vit form först ska försvinna. Det gör det inte. Trots att alla arbete sker först så att säga. Kan inte fatta varför.
Jag vill bara att det ska poppa upp, snyggt och trevligt utan massa "vita" forms om ni förstår vad jag menar.
Här är startkoden:
<code>
public frmStart()
{
frmSplash.setStatus("Initierar program...");
Thread.Sleep(500);
InitializeComponent();
frmSplash.setStatus("Öppnar databas...");
StaticReferencer.dbConn = new dbConnection();
frmSplash.setStatus("Uppdaterar förregistrerade medlemmar.");
updatePreliminaryMemberList("");
store = new ArrayList();
StaticReferencer.rs232 = new RS232("COM1");
StaticReferencer.frmStart = this;
frmSplash.CloseSplashScreen();
}
/// <summary>
/// The main entry point for the application.
/// </summary>
[STAThread]
static void Main()
{
frmSplash.ShowSplashScreen();
frmStart frmStart = new frmStart();
Application.Run(frmStart);
}
</code>Sv: C# Rita upp ett Form - slött och segt?
Andra försöker optimera sin kod, du vill slöa ner...Sv:C# Rita upp ett Form - slött och segt?
reagerade också på det, varför ha en sleep om man vill få fart på det hela? Sv: C# Rita upp ett Form - slött och segt?
Titta över koden lite.. du ska optimera, det du gör nu är att du pausar det oundvikliga istället för att optimera när splashrutan visas,
Antar att du hittat koden på nätet utan information men det det gör är bara att visa en splash en liten stund, den gör inget åt laggandet, så ta bort eller optimera koden där.