Med risk för att verka mer förvirrad än vad jag är... Du använder dej av en händelse? (event). Gör t.ex. som följande:deligate
Jag har ett program som förenklat har följande klasser:
Form1---IRCHandler
Den som gissade på att det är en IRCBot gissade helt rätt.
Problemet är:
IRCHandler skiackr och tar emot data gentemot irc-servern. Inga problem. Vad jag däremot skulle vilja få att fungera är möjligheten att skriva ut all information som tas emot i en textbox i formulärt. Då uppstår problemet att komma åt textboxen "baklänges".
Här känns det som att deligater skulle passa in. Men jag bli f:n inte klok på hur dom fungerar. Skulle någon kunan skriva exakt vilka saker som behövs i respektive klass?
Den som får mig att fåstå det här kommer få en platts på min "eternal heroes"-lista någonstans mellan Gates och Torvalds :PSv: deligate
i server delen:
/// <summary>
/// Event arguments class
/// </summary>
public class MessageReceivedEventArgs : EventArgs {
private string m_message;
/// <summary>
/// The received message
/// </summary>
public string Message {
get { return m_message; }
}
/// <summary>
/// Create a new instance
/// </summary>
/// <param name="message">the message</param>
public MessageReceivedEventArgs(string message) {
m_message = message;
}
}
public class IRCHandler {
/// <summary>
/// Event raised when a message is received.
/// </summary>
public event EventHandler<MessageReceivedEventArgs> MessageReceived;
/// <summary>
/// Raise the message received event
/// </summary>
/// <param name="message">the message</param>
protected virtual void OnMessageReceived(string message) {
EventHandler<MessageReceivedEventArgs> handler = MessageReceived;
if (handler != null) {
handler(this, new MessageReceivedEventArgs(message));
}
}
// ...
}
sen i klienten nåt i stil med:
public class Form {
IRCHandler irc;
public Form() {
irc = new IRCHandler();
irc.MessageReceived += new EventHandler<MessageReceivedEventArgs>(irc_MessageReceived);
/* you could also do as the following, but the one above is what you get when letting VS help */
//irc.MessageReceived += new irc_MessageReceived;
}
void irc_MessageReceived(object sender, MessageReceivedEventArgs e) {
// do stuff with e.Message
/* note that if the irchandler is running in another thread (which it probably is)
* then you will need to call e.g. this.Invoke(...) to get back into the UI thread
* to modify the UI
*/
}
// ...
}
Det är med egen klass för event args samt vad som görs i OnMessageReceived är hur man ska göra det "by the book", sen kan man nog göra det något enklare. Sen när servern tar emot ett meddelande så kallar den OnMessageReceived och så får klienten det.
Kom även ihåg det jag kommenterat angående Invoke (som du kan kolla med propertyn InvokeRequired för övrigt..)
Detta är för övrigt skrivet för C# 2.0, funkar på samma sätt med smärre modifikationer även i tidigare versioner.