Hej Du skulle ju kunna skapa en grundklass/formulären och låta dina två formulär ärva från den. Vad är det för kod du har i eventen? Har du affärslogiken i eventen eller är det andra delar som är gemensamma för de båda designerna. Tycker det låter komplicerat att underhålla 2 designer som har vissa delar gemensamma. googla på Model view presenter och model view controller.Face off
Jag har för avsikt att skapa två (eller flera) varianter av mitt GUI. Alltså, beroende på vilken användare som handhar programmet så ska designen variera.
Jag vill inte skapa två skilda program utan vill i koden ha en if-sats som avgör om den ena eller andra formen ska användas.
Vissa saker i designerna är samma medans andra skiljer sig. De event-metoder som är samma i formerna de kommer ju innehålla samma kod på båda ställena. Kan man på något sätt göra en enda metod som utför det som ska hända när event-metoderna i de respektive formerna aktiveras? Hur gör man det? (Labels och andra kontroller ska kunna nås från myMethod)
class form1{
bOK_click(object sender, System.EventArgs e)
{
myMethod();
}
}
class form2{
bOK_click(object sender, System.EventArgs e)
{
myMethod();
}
}
Eller finns det ett annat smart sätt att "byta utseende" på GUI:et, utan att behöva göra två olika program?
(Kom att tänka på filmen "Face off".... ;) )
/SSv: Face off
Sv: Face off
Sv: Face off
det är två design patterns för att kunna ha olika gui'n mot samma logik.