Hej igen, Du kan exempelvis använda metoden GetSelectedIndices() som returnerar int[] innehållandes index till de items som är valda. Sen kan du t.ex loopa igenom den array'en för att ta bort från listbox1 och lägga till i listbox2. Typ såhär?: Tack det fungerade. Om du bara vill ha ut namnen på sakerna i listbox2 har du följande kod: Tack Erik! Vad skönt att höra att du inte tog illa upp :) Tack för det. Löste det med listbox.FindString och lite annan kod.Flytta items från en listbox till en annan listbox
Håller på med mina listboxar och får inte ihop det. Jag har 2 st listboxar (listbox1 och listbox2) där jag ska flytta markerade items (en eller flera) från listbox 1 över till listbox2 via en knapp. Hur gör jag det på smidigaste sätt?
Tack på förhand,
MagnusSv: Flytta items från en listbox till en annan listbox
Sv:Flytta items från en listbox till en annan listbox
<code>
private void moveButton_Click(object sender, EventArgs e)
{
// Lägg till items i den nya listboxen
foreach (object item in listBox1.SelectedItems)
listBox2.Items.Add(item);
// Skapa en kopia av arrayen som pekar på valda items
object[] selectedItems = new object[listBox1.SelectedItems.Count];
listBox1.SelectedItems.CopyTo(selectedItems, 0);
// Ta bort items från gamla listboxen
foreach (object item in selectedItems)
listBox1.Items.Remove(item);
}
</code>
Anledningen till att kopian i mitten behövs är att det inte går att iterera över listBox1.SelectedItems samtidigt som jag modifierar vilka items som finns i listBox1.Sv: Flytta items från en listbox till en annan listbox
Om jag nu vill få ut alla mina items från listbox2 till en textfil. Hur går jag tillväga då?Sv:Flytta items från en listbox till en annan listbox
<code>
using System.IO;
using (StreamWriter sw = new StreamWriter(@"out.txt"))
{
foreach (object item in listBox2.Items)
sw.WriteLine(item);
}
</code>
Jag vill inte verka oförskämd, men om du har svårt med att skriva saker till en fil kanske det vore bra att läsa en bok om C# innan du börjar bygga program? Trots att språket ser enkelt ut har det sina klurigheter och .NET frameworket är gigantiskt, så där finns mycket intressant att lära sig.Sv: Flytta items från en listbox till en annan listbox
Det är ingen fara. Jag har en bra bok om c# men hade kört fast. I och med att jag inte kodar så mycket tänker jag lite för stort ibland. Och då missar jag det mest enkla saker som finns ;-)
Det finns flera saker med syftet till utlistningen från listboxen och detta var en bit på vägen.
Mvh MagnusSv:Flytta items från en listbox till en annan listbox
Låter som det här var en del i ett större projekt, hoppas det går bra. Lycka till!
// ErikSv: Flytta items från en listbox till en annan listbox
En annan sak jag tänkte knåpa ihop är en filterfunktion. Tanken är att den skulle fungera på följande sätt:
I en textbox skriver jag in början av den text jag vill filtrera fram i listbox1. Det snyggaste hade varit om listboxen uppdaterade sig automatiskt för varje matchat tecken i textboxen.
Erik, du kanske har en liten hint om hur en sådan funktion skulle kunna se ut? :)
Mvh MagnusSv:Flytta items från en listbox till en annan listbox