Tjena undrar vad för modellerings verktyg man använder när man konstruerar ett .Net program. Skulle vilja ha ett verktyg som underlättar att komma tillbaks till koden och minnas vad man har gjort för 1 mån sedan. Kan bara JSP funkar bra i ett mycket tidigt skede men knappas något alternativ. Ett stort PLUS är om man kan använda Microsoft Visio. Om man inte jobbar i ett riktigt projekt med analys och design faser så tror jag att det enklaste och med tillförlitliga är utförliga kommentarer i koden. Hej... Du kan använda Source safe för att skapa olika versioner av ditt projekt, då kan du lätt gå tillbaka en månad och se vad du hade gjort då. En annan fördel med Source safe är att du kan taga dina check ins, så du lätt kan få fram olika versioner, samt även lägga in historik kommentarer i dina check ins. Modeller för mitt program i Micrsoft Visio
MVH Henrik LSv: Modeller för mitt program i Micrsoft Visio
Visual C# har en funktion som hjälper dig att strukturera dessa kommentarer genom att använda fördefinerade XML element. Sök efter "XML Documentation Tutorial" i Framework SDK så hittar du...
Denna dokumentation kan du sedan generera till HTML enkelt genom att välja i menyni VS.NET Tools/Build Comment Web Pages.
Om du har VS.NET Enterprise Architect så kan du generera Visio UML modeller från din kod, jag vet inte om detta finns i någon annan VS.NET edition.
Personligen anser jag att inget slåt välkommenterad kod, det är ju ändå sanningen.
/MattiasSv: Modeller för mitt program i Micrsoft Visio
Source safe hittar du till Vs .Ne ent versioner och uppåt. Har för mig att den inte ingår i standard.
Viso är bara ett modellerings program inget annat, den enda historik du kan ha där är diagramen, typ classernas interface.
//Johan N