Databinda XML eller DataSet till ListBox
Jag har börjat pula med min första Winforms applikation i VB.NET och försöker databinda XML till en ListBox.
XML-filen läser jag in från en URL med XmlTextReader.
XML
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 | < xml version = "1.0" > < dellist > < delivery > < id >140</ id > < description >Tisdag: Bil 2</ description > < deliverydate >2004-08-10</ deliverydate > </ delivery > < delivery > < id >139</ id > < description >Tisdag: Bil 1</ description > < deliverydate >2004-08-10</ deliverydate > </ delivery > < delivery > < id >142</ id > < description >Onsdag: Bil 2</ description > < deliverydate >2004-08-11</ deliverydate > </ delivery > < delivery > < id >141</ id > < description >Onsdag: Bil 1</ description > < deliverydate >2004-08-11</ deliverydate > </ delivery > </ dellist > </ xml > |
VB.NET kod
<code>
Private Const localURL As String = "http://minsajt/min.xml"
Dim myXmlURLReader As XmlTextReader
myXmlURLReader = New XmlTextReader(localURL)
Dim myDataSet As DataSet = New DataSet
myDataSet.ReadXml(myXmlURLReader)
Me.Label2.Text &= myDataSet.GetXml.ToString & vbCrLf
Me.Label2.Text &= "Processing ..." & vbCrLf & vbCrLf
Me.ListBox1.DataSource = myDataSet
Me.ListBox1.ValueMember = "id"
Me.ListBox1.DisplayMember = "description"
</code>
Försöker alltså databinda till en ListBox. Skriver även ut mitt DataSet som XML i Label2 för att kolla att allt ser OK ut och det gör det.
Om jag sätter min XmlTextReader som DataSource får jag:
"Complex DataBinding accepts as a data source either an IList or an IListSource"
Så istället läser jag in min XML till ett DataSet, men då får jag:
"Could not bind the new display member. Parameter name: newDisplayMember"
Några förslag?
En annan sak är att jag ser i min Task Manager att appen drar iväg med nästan 16MB. Verkar inte det mycket för en liten app?
Svara
Sv: Databinda xml till ListBox
Fortsätter trixa.
Om jag struntar i
Me.ListBox1.ValueMember = "id"
så funkar det utan felmeddelande, men det som visas i ListBoxen är
System.Data.DataViewManagerListItemTypeDescriptor
istället för värdet som finns i "description"
Det jag behöver är alltså att "description" ska visas och id-numret skall vara värdet som jag ska använda när man gjort ett val.
Svara
Om du binder ett dataset borde du väl sätta DataMember till namnet på den DataTable du använder?
Svara
På vad ska jag sätta DataMember? ListBox har ingen sådan property.
Svara
Löste problemet.
Det skulle vara:
"delivery.id" och "delivery.description", eller så tar jag bort delivery som item.
Svara