Hämte info från XML-fil
Har ett lite problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med.
Jag har en XML-fil med olika info, som jag skulle vilja presentera i en applikation som ex. en label eller liknande.
XML-filen kan ex se ut så här:
__________________________________________________________________________________________________
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?>
- <FÖRETAG>
<Order buyerPartyId="Uppdragsgivaren" quotationRefRole="" quotationRef="" associatedOrderRef="" contactAssignerName="Kunden namn" contactAssignerTelephone="mobile = XXX-XXXXXXX," />
<Contact nodeId="0000008" elementId="" role="Orderer" name="Leverantör" telephone="office = XXXX-XXXXXXXX," eMail="" fax="" />
<Contact nodeId="000000" elementId="" role="Owner" name="00000000" telephone="" eMail="" fax="" />
<Contact nodeId="000000" elementId="Notifier" role="Notifier" name="Namn" telephone="mobile = XXXX-XXXXXX," eMail="" fax="" />
</FÖRETAG>
__________________________________________________________________________________________________
Det är texten som står inom " " vid ex. contactAssignerName= och contactAssignerTelephone= som jag vill lägga in i en label.
Har provat med google men vet inte riktigt vad jag ska söka efter. Hittar bara hur man visar hela XML-filen i ett fönster.
Nån som har några tips på sidor jag kan läse eller något exempel.
Svara
Sv: Hämte info från XML-fil
Tror du kan skriva något som är likt detta
dim ds as new dataset
ds.readxml server.mappath("/minfil.xml")
for each dr as datarow in ds.tables(0).rows
minlabel.text = dr("mittfält")
next
Om du inte kör webb kan du hoppa över server.mappath och istället använda d:\katalog\minfil.xm
sätter du en break på när ditt dataset fylls så kan du också titta i det för att se vilket data som finns där vilket hjälper dig lite ytterligare.
Svara
Sv:Hämte info från XML-fil
Går det att tillämpa denna koden för att plocka ut en viss del ur XML-filen?
Några länkar som berör ämnet?
Svara