Suck, jag har skrivit följande kod Suck, suck... Med "låst", menar du faktiskt låst, eller är programmet låst? Suveränt! Jättetack, nu har jag kommit en bra bit på min väg! Med låst menade jag att jag inte kom in i Word för editering av dokumentet. Det gör jag t.ex genom att avsluta programmet. Mallen är ju nu framplockad till Word! Jaså, du ville bara öppna word med en mall?VBA/ VB och Word 2002
Private Sub CommandButton1_Click()
Dim docNew As Word.Document
Set docNew = Documents.Add(Template:="C:\test12.dot")
Set docNew = Nothing
End Sub
Jag har prövat olika varianter, mitt problem är att jag vill få upp ett kopia av en mall till Word.
I fallet ovan "låser" sig dokumentet. Jag kommer inte åt det än mindre än att jag avslutar programmet. Jag har prövat olika varianter i VB också, men där är det lika kört i Word 2002.
Vad är det som fattas?
tacksam för uppslag o hjälp
BjörnSv: VBA/ VB och Word 2002
Dim doc As word.Document
Dim wrd As word.Documents
Dim app As word.Application
Set app = CreateObject("Word.Application")
app.Documents.Open ("c:\testdokument.doc") Sv: VBA/ VB och Word 2002
jag skrev inte riktigt ur skägget.....
jag vill allså plocka fram en mall (.dot-dokument), kopiera den till ett .doc dokument för att sedan kunna editera i .doc-dokumentet.
I exemplet ovan får jag till min glädje upp ett dokument, men sedan är det stopp! Jag får upp ett låst dokument! Jag har prövat med att ändra till .dot men det blir bara värre. Jag har bara tittat i VBA Word 2002.
Jag är oändligt tacksam för nytt förslag!
BjörnSv: VBA/ VB och Word 2002
Kan säga att med följande kod funkar det för mig, och jag kör 2002:
Dim d As Document
Set d = Documents.Add(Template:="mall.dot", NewTemplate:=False, DocumentType:=0)
d.Range(2, 3) = "hej"Sv: VBA/ VB och Word 2002
Nu blir min nästa tröskel att fixa ett snyggt sätt att hitta mallen... Jättetack än en gång!
/Björn
Dim d As Document
Dim strPath As String
strPath = c:
Set d = Documents.Add(Template:=strPath & "\test12", newtemplate:=False, Documenttype:=0)
d.Range(2, 3) = "hej"
Set d = Nothing
Unload Me
End SubSv: VBA/ VB och Word 2002
Jag trodde du ville fylla i den på programmatisk väg.
Men behöver du verkligen ett separat program då?
Det är ju inte speciellt svårt att göra manuellt...