Hej En tid i Excel är egentligen tiden yttryckt som ett dygn i decimalform (det kan du se om du ändrar cellformatet från tid till standard). Jag tycker det är lite lämpligare att köra med "minutes(tid)" eller "minuter(tid)" (och sen lägga till sekunder/60, om det är viktigt), då får man det som ett värde och det är lätt att förstå vad man menar. HejDatum i excel
Jag har ett litet problem med Excel och dess f*..... tidshantering
Jag har vissa värden sparade enligt följande
88 timmar 44 minuter och 13 sekunder i excel står det följande i cellen
88:44:13
Nu vill jag multiplicera detta tal med en kostnad på 11 öre per minut dvs 0,11Kr per minut.
Då har jag valt att visa hela talet i minuter enligt formatet [mm] (Hak paranteser och mm)
Då får jag värdet
5324
Om jag multiplicerar värdet med 0,11Kr får jag 585 allt är OK
Om jag därefter lägger till ytterligare ett tal säg 10 då springer Excel hem till mamma
och tycker att 10 är ett tal men 585 är en tidsangivelse
Vilket får till konsekvens att 585+10 inte blir 595 utan 10,41 (eftersom 585 är lika med 0,41 i tidsystemet)
Hur får jag excel att fatta att jag vill ta min tid och multiplicera den med ett minutpris för att få fram ett korrekt tal som man kan arbeta vidare med
/MarkusSv: Datum i excel
Multiplicera därför cellen med tiden med 1440 så får du minuter. Om du har din tid i cellen A1, kostnaden i A2, så kan du lägga detta i A3 för att få korrekt beräkning:
=(A1*1440)*A2
Mvh, Janne Sv: Datum i excel
Sv: Datum i excel
Hittade funktionen heltal som tar fram tiden som ett heltal
Funktionerna minut sekund och timma fungerar inte då de skippar de minuter sekunder etc som överstiger 1 dygn, en timme
tid: 24:30:33 blir med funktionen minut 30
Och jag ville få hela tiden till minuter med hjälp av funktionen heltal så funkade det
Tack ändå
/Markus