Har haft lite strul de närmsta timmarna med en kund som var på väg till ett flygplan.. Jag kan ju säga att han var inte särskilt glad.. Testa även att sätta objektet till Nothing efter .Quit. Det är inget objekt.. Det är powerpoint i sig... VBA alltså... En .pps-filApplication.Quit i ppt 2000
I ett powerpoint-bildspel så har jag en knapp, denna knapp öppnar ett formulär och i en knapp på det formuläret kör jag koden:
<code>
Application.Quit
</code>
Hos mig fungerar det (w2000/o2000)
Hos kunden fungerar det på (wXP/oXP) men inte på (wXP/o2000) om han har ändrat i den, men hos mig fungerar den ändrade filen...
Felet består i att en instans av POWERPNT.EXE ligger och kör efter att application.quit körts..
Detta innebär att nästa gång man kör presentationen så fungerar inte skiten..
Någon annan som råkat ut för detta?
Tycker det är väldigt svagt av Microsoft att en sådan här simpel funktionalitet inte fungerar..
Lösningen på mitt problem blev att döda alla processer av POWERPNT.EXE via VB.. Det ser inte jag som en snygg lösning men det fungerar..Sv: Application.Quit i ppt 2000
Rekommenderar även att du använder dig av
GetObject för att kolla om du får tag på ppt först, får du inte det kör du createobject.
När du sen är klar finns .quit troligtvis med en extraparameter som säger, spara inte - eller ignorera ändringar eller liknande. Men viktigast är att köra set x = nothing.
Eftersom du inte visar någon kod kan jag inte säga exakt hur du skall skriva.Sv: Application.Quit i ppt 2000
Koden är
Application.Quit
Inget annat.. Det är det som är det skumma.. :)