Hej, Prova med menyn Fönster och välj Lås upp fönsterrutor! Jag kör med engelsk version av Office 2000. Vad jag hittade som skulle kunna likna det alternativet var "Freeze panes", men det gjorde inte någon skillnad. Oavsett hur stängningskryssen ser ut så används alltid bara EN instans av varhe Office-program. Okej, tack Åsa. Jag får helt enkelt anpassa mig till deras sätta att tänka än en gång. ;)Ett dokument per Excelinstans
Jag har ett problem med att varje gång jag öppnar ett exceldokument så använder den samma instans som de andra dokumenten.
Jag vill alltså att varje gång jag öppnar ett exceldokument så skall den få en ny excel-instans.
Nu när jag trycker på krysset längst upp för att stänga ned programmet så försvinner alla dokument, jag vill bara att det aktiva dokumentet skall stängas.
Såhär fungerar det i alla andra office-program, varför inte i excel?
Mvh, VideSv: Ett dokument per Excelinstans
*/LarrySv: Ett dokument per Excelinstans
Tack ändå!Sv: Ett dokument per Excelinstans
I Office 2000 infördes Single Document Interface (SDI) istället för i tidigare versioner Multiple Document Interface (MDI). SDI gör att varje dokument får en ikon på aktivitetsraden och det ser ut som om de körs i olika instanser.
Det är dock bara Word som har "riktig" SDI och ser ut så som du önskar. Excel och Powerpoint har emulerad SDI och därför har de ett stängningskryss för applikationen och ett för arbetsboken/presentationen precis som i Office 97 och tidigare.
Ingen lösning, men en förklaring
Åsa HSv: Ett dokument per Excelinstans
Mvh, Vide