I ett Excel-ark har jag olika kolumner, t.ex. Fnamn, Enamn, Adress, Postnr, RiktNR, TeleNR osv osv... Beror lite på hur du vill ha ditt slutresultat, och hur ofta du vill göra det, etc. En väldigt enkel variant är att göra så här:Slå ihop kolumner
Om jag nu har RiktNR och TeleNR, t.ex står det 08 i RiktNR och 1234567 i TeleNR.... och - i en annan.
Hur "slår" jag ihop två (eller fler) klumner i Excel ??
Alltså så resultatet blir EN kolumn, med : 08-1234567....
// MikkeSv: Slå ihop kolumner
Om vi säger att du har riktnr i kolumn A, telenr i kolumn B, och separatorn i kolumn C.
Då skriver du i t.ex. D2 följande: =A1 & C1 & B1, sen "drar" du ner formeln hela vägen.
Vill du sen bli av med de tidigare kolumnerna kan du dölja dem. Du kan också ta bort dem helt genom att kopiera kolumn D, markera kolumnen igen och välja "klistra in special", välja "värden". Nu kan du ta bort kolumn A-C.