Jag har några word-dokument kopplade till en access-databas (så att jag kan anpassa inehållet i dokumenten från databasen). Problemet är att word spara den absoluta adressen till databasen och inte den relativa. Detta ställer till det efterssom det ska läggas på ett nätverk hos slutkunden. Jag vill att det på ett enkelt sätt ska gå att ändra sökväg till databasen (via t.ex. en ini-fil) eller att sökvägen ska sparas relativt mall-dokumentet (då dokumenten ligger i olika undermappar). Menar du kopplade som i Koppla dokument? Isåfall går det att lösa med VBA-kod, kolla objektet MailMerge. Jo, jag ahr hittat denna klassen. Har dock inte haft tid att experimentera med den. Finns någon erfarenhet i hur man gör om det är många dokument som ska kopplas. Jag tänkte skriva koden i en mall som alla använder. Gör så här:Koppla word-dokument till en access-databas
Sv: Koppla word-dokument till en access-databas
1. Spela in ett makro medan du använder guiden för att koppla dokument.
2. Stoppa inspelningen
3. Infoga kopplingsinstruktionerna i huvuddokumentet
4. Gör om huvuddokumentet till ett vanligt dokument igen (i guiden resp på verktygsfältet beroende på version)
5. Ta instruktionen "ActiveDocument.MailMerge.OpenDatasource" från det inspelade makrot och manipulera sökvägarna så att det passar dig.
6. Lägg koden i modulen "ThisDocument" händelsen "Document_New".