Jag har levererat en access-databas till en kund, och kunden har nu lagt in data i den. Dessvärre var det (förstås) en del buggar i databasen som jag nu har rättat till. Nu undra jag hur jag på enklast sätt kan leverera den nya databasapplikationen så att inte den inlaggda datan förstörs (med alla relationer). Hej. Jans lösning är helt rätt. Tänk bara på att du egentligen redan gjort det mesta jobbet. Själva 'splittandet' är mer eller mindre redan klart eftersom du har den ena delen i din nya databas (front-end:en), och kunden den andra delen i den gamla databasen (datadelen). Tack för svaren, och det fungerade bra. Dessvärre blev databasapplikationen en hel del långsammare då användaren har en relativt långsam dator (ny dator är dock på väg). Det finns säkert något annat sätt men jag brukar köra med det gamla "Subst" som man Jo, jag har funderat på det också, men det känns som om det borde finnas något bättre sätt.uppdatera strukturen på access-databas utan att updatera datan
Enklast vore förstås att de skicka databasen de har gjort och så får jag manuellt föra över, men det är ohållbart, särskilt med tanke på att jag inom närmaste tiden kommer leverera flera versioner med funktioner som jag inte hunnit implementera ännu. Dessutom är det risk att det blir fel på relationerna om man gör det manuellt.Sv: uppdatera strukturen på access-databas utan att updatera datan
För att undvka mycket av uppdateringsproblem med Acessdatabaser/applikationer som du distribuerar så kan du splitta den i två accessaplikationer. En som bara innehåller dina tabeller och en frontend applikation som innehåller allt annat. På så sätt är det enkelt att uppdatera eller byta ut frontend-app utan att påverka befintlig data. T ex kan du ju i en ny frontend lägga till skript för att uppdatera tabellstrukturen.
Mitt förslag är alltså at du delar databasen/applikationen i en datadel och en frontendapplikation och sen länkar du in tabellerna i frontend applikationen.
Lycka till
JanneSv: uppdatera strukturen på access-databas utan att updatera datan
Alltså, skaffa hem kundens databas och ändra i din nya till att länka mot den gamla databasens tabeller. Det är allt som behövs såvida du inte ändrat tabellstrukturen.Sv: uppdatera strukturen på access-databas utan att updatera datan
Problemet är att sökvägen till den inlänkade databasen är absolut, dvs. hela sökvägen till databasen sparas. Det leder till problem då jag ju inte har databasen på samma sökväg på min dator (de har databasen på en nätverksenhet). Finns något sätt att lösa detta på (script eller annat)?Sv: uppdatera strukturen på access-databas utan att updatera datan
använde mycket på dos-tiden, och det har funkat bra för mej då jag "emulerar" andra sökvägar
i nätverk.Sv: uppdatera strukturen på access-databas utan att updatera datan