Hej Testa det här: Tur att den funkade, jag skrev den utan att testa... =) Nu låter jag som värsta gnällkärring här, men tänkte bara påpeka att du har satt tråden till "stängd" och inte "löst". "Stängd" är till för trådar som inte är lösta, men som ändå är nedlagda.Kontrollera om fil är öppen i kod
Hur kan jag från en Excel applikation (fil1) kontrollera om en annan Excel fil är öppen (fil2)?
Skall kopiera in data från fil 2 till fil 1.
Fil 1 innehåller en applikation som med vissa parametrar hämtar data från fil 2.
Vid vissa tillfällen skulle jag vilja veta om filen redan är öppen eller om jag måste öppna den i kod.
Har provat att använda felhatering på koden nedan men det blir R T error.
Windows("Fil2.xls").Activate
Tacksam för bra svar
//PASv: Kontrollera om fil är öppen i kod
<code="vb">
Function WorkbookIsOpen (FileName As String) As Boolean
On Error Resume Next
Dim wb As Workbook
Set wb = Workbooks("filnamn.xls")
If wb Is Nothing Then
WorkbookIsOpen = False
Err.Clear
Else
WorkbookIsOpen = True
End If
On Error Goto 0
End Function
</code>Sv: Kontrollera om fil är öppen i kod
Glöm inte att sätta tråden till "löst".Sv: Kontrollera om fil är öppen i kod
"Löst" räknas i statistiken (både totala och personliga), och har man tillräckligt många lösta trådar så kan man få gratis bonusmedlemsskap. Personligen påverkar det mig inte så mycket, och jag är knappast en "löst tråd"-jagare. (jag har redan tillräckligt många lösta trådar, och någon "status" bryr jag mig inte om...)
Dessutom kan det vara lämpligt i framtiden om någon söker efter tråden, ser rubriken och samtidigt ser att den är löst.