Jag håller på med en Userform där värden från en kolumn läggs in i en combobox värdet läggs i kolumn 1 i boxen och om cellen innehåller en länk får den värdet True (0), om inte False (-1). Anledningen till att du får fel är att Collection "Hyperlinks" inte har någon "Follow-metod". Det har däremot objektet "Hyperlink". För att det ska fungera får du skriva: Tackar det fungerade perfekt med hjälp av denna snutte n för att fånga gick det kanonaktivera en hyperlänk i kod (excell/VBA)
Problemet jag har är att om man valt en som är länkad. Att filen som den är länkad till öppnas, detta händer då inte pga att jag inte får fram hyperlänkens indexnummer är det någon som vet hur
Koden än så länge
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Private Sub cmbOK_Click()
Dim strLagenhet As String
Dim strVärde As String
Dim strPlats As String
strVärde = cboEttap.Value 'hoppa till rätt sida
Worksheets(strVärde).Select
Range("A1").Select
If cboLagenhet.Column(1) = -1 Then ' om där inte är hyperlänkat
ElseIf cboLagenhet.Column(1) = 0 Then ' om det är hyperlänkat
strLagenhet = cboLagenhet.Column(0)
Do
ActiveCell.Offset(1, 0).Activate
Loop Until (strLagenhet = ActiveCell.Value) Or (ActiveCell.Value = "")
strPlats = ActiveCell.Address
Worksheets(strVärde).Range(strPlats).Hyperlinks.Follow NewWindow:=True 'vid denna linjen får jag felmeddelandet om att objektet inte stödjer egenskapen eller metoden.
Else
MsgBox "ett fel har uppstått"
End If
Unload Me
End Sub
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Sv: aktivera en hyperlänk i kod (excell/VBA)
<code>
Worksheets(strVärde).Range(strPlats).Hyperlinks(1).Follow NewWindow:=True
</code>
Jag tycker nog att du krånglar till det lite för dig ;-) Varför läser du inte in länken i comboboxens andra kolumn istället för sant eller falskt:
<code>
Private Sub cmbOK_Click()
Dim strVärde As String
On Error Goto cmbOK_Click_Err
strVärde = cboEttap.Value 'hoppa till rätt sida
Worksheets(strVärde).Select
Range("A1").Select
If cboLagenhet.Column(1) <> "" Then ' om där är hyperlänkat
ActiveWorkbook.FollowHyperlink Address:=cboLagenhet.Column(1), _
NewWindow:=True
End If
Unload Me
Exit Sub
cmbOK_Click_Err:
MsgBox "ett fel har uppstått"
End Sub
</code>Sv: aktivera en hyperlänk i kod (excell/VBA)
<code>
strVärde2 = ActiveCell.Hyperlinks.Item(ActiveCell.Hyperlinks.Count).Address
</code>
Tack för hjälpen .......