Jag försöker beräkna start och stopptider i excel/Visual basic editor miljö. Det kanske är ännu enklare om decimaltalet i G4 avser timmar, vad vet jag. <b>Som du säkert inser så behöver jag en funktion som adderar en starttid (H4) tex: 23:30 med den estimerade stopp tiden(G4) tex 90,5 (anges i minuter) och sedan publicerar resultatet (I4). Jag testade detta men får det inte att fungera. Okej; jag gör så här:Beräkna start och stopptid i hh:mm
Jag använder först Now() för att hämta starttiden(HH:MM) som är nu, och lägger det på rad 4 Kolumn H.
Sedan har jag en formel som jag stoppat in i Rad 4 Kolumn G som beräknar estimerad stopptid (summan blir ett decimaltal som anger minuter tex: 71,9)
Jag vill att detta decimaltal (estimerad stopptid i minuter) adderas med tiden HH:MM som jag hämtade med now() och sedan lägger sig i kolumn I rad 4.
Hur gör jag för att få ihop detta ?
Någon som har några bra förslag eller andra infallsvinklar ?
Tacksam för alla tips och råd jag kan få.Sv: Beräkna start och stopptid i hh:mm
Va ????
Som du säkert inser så behöver jag en funktion som adderar en starttid (H4) tex: 23:30 med den estimerade stopp tiden(G4) tex 90,5 (anges i minuter) och sedan publicerar resultatet (I4).
Har du lösningen på problemet så skriv gärna in till forumet igen.Sv: Beräkna start och stopptid i hh:mm
Själva problemet är att addera detta till ett givet klockslag så att jag får fram ett nytt klockslag.Sv: Beräkna start och stopptid i hh:mm
Har du lösningen på problemet så skriv gärna in till forumet igen. </b>
Ja, naturligtvis förstår jag det, och det var därför jag svarade som jag gjorde.
Du ska göra som jag säger, förutom att det skall vara ett /24 också.
Tid och datum lagras som seriella tal i Excel, med basen 1 per dag. Alltså har du kanske talet 12345. Då är nästa dag 12346. På samma sätt anger du delar av dagar.
Om du alltså har =Now() så får du fram ett seriellt tal som betyder nuvarande datum och tid. Sen adderar Antalet timmar/24 till det, så får du fram sluttid.
Du måste ha formaterat I4 rätt också, så att du får fram det som en tid.Sv: Beräkna start och stopptid i hh:mm
Mina fruktlösa försök har nu lett mig in på att försöka använda Klockslag()
Jag vill ha ett nytt klockslag i i4 och har därför skrivit in detta i i4: =H4+KLOCKSLAG(0;G4;0)
Tyvärr blir det ibland en lustig avrundning men jag ska försöka fixa detta.
Tack för hjälpenSv: Beräkna start och stopptid i hh:mm
1. Öppna Excel, öppna ny arbetsbok.
2. Skriver 4,5 i G1.
3. Skriver "=Nu()" i H1 (har svensk version här). Får fram 22:25.
4. Skriver "=H1+G1/24" i I4. Får fram 02:55 imorgon.