Hej! Såna här fel brukar bero på felaktiga referenser, gå in i VBA-editorn och kolla upp referenserna (Verktyg->Referenser), det står förmodligen "SAKNAS:" framför nåt av det, kolla upp vad det är som saknas och gör ev. ändringar utifrån det.. Jag har fått samma problem vid ett antal tillfällen, och det har aldrig lyckats fungera med referenser etc., de har många gånger haft exakt samma filer (alltså inte likadana, utan _samma_). Tack för er hjälp!VBA-versioner
Har ett flertal rapporter skrivna i VBA för Word och Excel. Problemet är att VBA-koden fungerar på vissa datorer men inte på alla. Fel uppkommer t.ex. på en del av datorerna när jag använder funktionen Date eller funktionen Trim i koden.
Första tanken var förstås att det skiljer sig på programversionerna men i så fall har jag inte lyckats konstatera vad som är olika. Word t.ex. säger att den är av version 97 SR-2 och om jag skriver ut konstanten Application.Version från direktfönstret svarar den 8.0b. Jag får samma svar både från de datorer där det fungerar som från dem där det inte fungerar.
Någon som vet vad som fattas i de felande datorerna och hur jag ska kunna detektera och åtgärda det?
Mvh, JanneSv: VBA-versioner
/FSv: VBA-versioner
Min lösning är att helt enkelt slänga in ett "VBA." framför varje grej som krånglar. (tillsammans med en kort kommentar)
Alltså: om du använder Trim(str) så skriver du istället VBA.Trim(str).
Inte snyggt, men det fungerar.Sv:VBA-versioner
Det var MS Calendar control som saknades först och främst vilket jag hittade i referenser. Sedan blev jag tvungen att installera om office-paketet på en dator som inte kände igen Trim och Date vilket löste problemet.
Mvh, Janne